دکتر بیتا زلالی / مقالات / عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی
عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی

مزایای جراحی لاپاراسکوپی واضح می‌باشد اما زمانی که صحبت از عوارض این جراحی می‌شود در اغلب موارد بیماران اطلاعات چندانی از عوارض جانبی آن ندارند. این عوارض ممکن است در هنگام جراحی یا پس از آن به وجود بیایند. حدود یک سوم از عوارض در هنگام جراحی رخ می‌دهد و دو سوم باقی مانده عوارض و مشکلاتی هستند که پس از جراحی برای بیمار ایجاد می شود. در ادامه به بررسی بخشی از عوارض شایع می‌پردازیم.

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی

خونریزی از محل برش‌ها

جهت انجام جراحی لاپراسکوپی چند برش‌ کوچک روی سطح شکم ایجاد می‌شود (تعداد برش‌ها معمولاً بین 2 تا 4 عدد می‌باشد، از طریق این برش‌ها لاپاراسکوپ و سایر ابزار جراحی به داخل شکم فرستاده می‌شود) اندازه‌ی هر کدام از این برش‌ها حدود 1 سانتی‌متر می‌باشد. پس از پایان جراحی این برش‌ها بخیه و پانسمان می‌شود.

احتمال خونریزی در محل این برش‌ها و یا ترشح خونابه در روی پانسمان‌ها یکی از عوارض ناخوشایند است که ممکن است در طی دوران نقاهت برای بیمار منجر به ایجاد ناراحتی شود. در صورتی که میزان خونریزی از محل برش‌ها شدید و غیرقابل کنترل باشد جهت بررسی بخیه و تعویض پانسمان باید به اورژانس مراجعه شود.

خونریزی داخلی

در طی لاپاراسکوپی لوله‌ی لاپاراسکوپ و ابزار جراحی در ناحیه شکم جهت تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها به کار برده می‌شود، حرکت دادن این لوله‌ها و ابزار می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌هایی در ناحیه داخلی دستگاه تناسلی و یا دستگاه گوارش شوند، این زخم‌ها در طی روند جراحی و یا پس از آن ممکن است منجر به ایجاد خونریزی‌های داخلی شوند که یافتن مکان آنها و کنترل آن بسیار پیچیده است و در برخی موارد احتیاج به یک جراحی باز و تزریق خون جهت درمان این عارضه می‌باشد.

آسیب به اندام داخلی

با ورود ابزار جراحی و دستگاه لاپاراسکوپ ممکن است اندام‌های داخلی مانند روده، معده، مثانه، رحم و عروق خونی دچار پارگی و آسیب شود، در مواقعی این آسیب‌ها حین جراحی شناسایی شده و پزشک با جراحی باز یا سایر راهکارها این عارضه را درمان می‌نماید اما در مواردی که این آسیب‌ها شناسایی نمی‌شود ممکن است پس از جراحی عوارضی ایجاد نماید که منجر به تهدید جان بیمار شود.

عفونت و التهاب

یکی از عوارض شایعی که در تمام جراحی‌ها احتمال وقوع آن وجود دارد عفونت می‌باشد. عفونت ممکن است در داخل ناحیه شکم و یا در محل برش‌ها ایجاد شود. در اکثر موارد پزشکان پیش از جراحی پروفیلاکسی با آنتی بیوتیک‌ها را پیش و پس از جراحی انجام می‌‌دهند تا احتمال بروز عفونت کاهش یابد اما با وجود تمام این موارد پس از پایان جراحی ممکن است برخی از بیماران دچار عفونت شوند.

عفونت اگر در محل برش‌ها ایجاد شود می‌توان با پمادهای موضعی به درمان آن پرداخت اما در صورت عفونت و التهاب در اندام داخلی باید آنتی بیوتیک‌های خوراکی و یا تزریقی مصرف شود. عفونت با علائمی همچون تب، لرز، قرمزی، تورم و ترشح ممکن است همراه باشد.

لخته شدن خون

با ورود لوله‌‌ی لاپاراسکوپ و ابزار جراحی احتمال آسیب به عروق خونی و تشکیل لخته‌های خونی وجود دارد، این لخته‌ها ممکن است منجر به آمبولی ریه و یا حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی شود.

واکنش‌های آلرژیک نسبت به داروی بیهوشی

با توجه به اینکه جراحی لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود احتمال واکنش نسبت به داروهای بیهوشی و یا عوارض پس از جراحی وجود دارد. حالت تهوع، استفراع، یبوست و سرگیجه از عوارض داروهای بیهوشی هستند که تا چند روز پس از جراحی ممکن است برای بیمار منجر به بروز مشکل و ناراحتی شود.

درد

درد در محل برش‌ها تا چندین روز پس از جراحی ممکن است وجود داشته باشد که به مرور از بین می‌رود.

خستگی و ضعف

با اینکه جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی می‌باشد اما پس از جراحی نیاز به چندین روز استراحت جهت التیام زخم‌ها و بهبودی می‌باشد، پس از پایان دوران نقاهت نیز تا چندین هفته باید از انجام ورزش‌های سنگین و یا فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به آسیب و فشار در ناحیه شکم شود پرهیز شود.

اکثر بیماران تصور می‌نمایند که جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجم می‌باشد و از عوارض جانبی شدیدی که ممکن است منجر به خونریزی و یا آسیب به روده و مثانه شود اطلاعاتی ندارند. بهتر است جراح پیش از انجام جراحی تمام این موارد را برای بیمار شرح دهد تا بیمار در صورت مواجه با این عوارض دچار شوک نشود.پ

مقالات دیگر: مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی

لازم به ذکر است که اکثر عوارضی که نام بریدم عوارض نادری هستند و در صورتی که این جراحی توسط یک جراح با تجربه و در یک بیمارستان مجهز انجام شود احتمال بروز این عوارض بسیار کاهش می‌یابد