دکتر بیتا زلالی / خدمات درمانی / لاپاراسکوپی رحم
لاپاراسکوپی رحم چیست

لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم روشی جهت بررسی قسمت انتهایی شکم، رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان می‌باشد. لاپاراسکوپی می‌تواند به عنوان یک روش تشخیصی و یا درمانی استفاده شود.

علت انجام لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم بنا به دلایل مختلفی ممکن است انجام شود که برخی از آنها عبارتند از:

• تشخیص و درمان آندومتریوز: آندومتریوز به رشد سلول‌های رحم در سایر قسمت‌های بدن اطلاق می‌شود.
  • از بین بردن بافت اسکار و یا چسبندگی: بافت اسکار می‌تواند به دلیل بیماری‌های التهابی لگن و یا به دلیل آندومتریوز ایجاد شود.
  • درمان حاملگی‌های خارج از رحم: حاملگی خارج از رحم به رشد تخمک بارور شده در مکانی خارج از رحم گفته می‌شود.
  • عقیم سازی: بستن لوله‌های فالوپ به منظور عدم باروری
  • برداشتن کیست تخمدان
  • برداشتن رحم (هیسترکتومی) یا تخمدان‌ها (اووفورکتومی)
  • درمان فیبروم
  • بررسی وجود توده‌های سرطانی یا گسترش سرطان
  • بیوپسی: تهیه نمونه‌هایی از بافت جهت بررسی اندومتریوز و یا هر گونه سرطان
  • تشخیص علت دردهای مداوم شکم
  • تشخیص علت عدم بارداری در صورتی که ماه‌هاست جهت بارداری اقدام نموده‌اید.

لاپاراسکوپی رحم

آمادگی‌های پیش از لاپاراسکوپی

اگر لاپاراسکوپی به منظور تشخیص انجام می‌شود به احتمال زیاد چند ساعت پس از پایان عمل می‌توانید به منزل بازگردید اما اگر لاپاراسکوپی به عنوان مرحله‌ای از درمان صورت پذیرد ممکن است لازم باشد یک شب را در بیمارستان بستری بمانید. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود بنابراین لازم است از 6 ساعت پیش از شروع عمل از مصرف هرگونه ماده‌ی خوراکی و آشامیدنی خودداری نمائید.

پیش از انجام لاپاراسکوپی باید تست ادرار جهت بررسی بارداری بدهید، این عمل در زمان بارداری به دلیل عوارضی که ممکن است بر جنین بگذارد انجام نمی‌شود. جهت جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی و تشکیل لخته در وریدهای پا ممکن است نیاز به پوشیدن جوراب‌های کشی و یا تزریق داروی ضد انعقاد باشد.

نحوه انجام لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی تشخیصی معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارد. در صورتی که این عمل به منظور درمان به کار برده شود ممکن است مدت زمان جراحی با توجه به شرایط بیماری طولانی‌تر شود.

پس از بیهوشی یک یا چند برش کوچک در قسمت انهتایی شکم ایجاد می‌شود، سپس لوله‌ای از طریق یکی از این برش‌ها وارد شکم می‌شود تا دی اکسید کربن از آن عبور نماید و وارد شکم شود (جهت ایجاد دید واضح در حین لاپاراسکوپی).

در مرحله‌ی بعد لوله‌ای که سر آن متصل به یک دوربین است (لاپاراسکوپ) از طریق برش دیگری وارد شکم می‌شود، تصاویر لاپاراسکوپ بر روی مانتیور نمایش داده می‌شود تا پزشک بتواند تمام قسمت‌های داخلی شکم و رحم را مشاهده نماید. در صورت نیاز نمونه‌هایی از قسمت‌های مختلف تهیه می‌شود.

در صورتی که نیاز به درمان و جراحی باشد ابزارهای جراحی از طریق برش‌های دیگر وارد شکم می‌شود و جراحی تحت هدایت لاپاراسکوپ انجام می‌شود. در پایان پس از خارج کردن ابزار جراحی و دستگاه لاپاراسکوپ، برش‌ها بخیه و پانسمان می‌شود.

مراقبت‌های پس از لاپاراسکوپی رحم

پس از پایان جراحی و با از بین رفتن تاثیر داروهای بیهوشی ممکن است کمی درد و ناراحتی را حس نمائید که کاملاً طبیعی می‌باشد و با مصرف داروهای مسکن می‌توانید میزان درد را کاهش دهید. جهت بازگشت به منزل باید یک همراه داشته باشید، تا زمانی که تاثیر داروی بیهوشی به طور کامل از بین برود لازم است که یکی از اعضاء خانواده یا دوستان کنار شما باقی بماند.

تا 24 ساعت رانندگی نکنید، مشروبات الکلی مصرف نکنید و از انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری نمائید. در طی دو روز اول ممکن است خونریزی‌های واژینال داشته باشید. اگر میزان خونریزی شما شدید می‌باشد با پزشک خود تماس بگیرید.

جهت تعویض پانسمان و مراقبت از زخم‌ها، دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما ارائه داده است را دنبال نمائید. در صورتی که بخیه‌ها جذبی باشند باید صبر کنید تا به مرور از بین برود، در غیر این صورت طی 5 تا 7 روز باید به پزشک خود مراجعه نمائید تا بخیه‌ها را خارج نماید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی

گیف تماس

دوره نقاهت پس از لاپاراسکوپی رحم

✔تا 48 ساعت به طور کامل استراحت نمائید.

✔جهت بازگشت به فعالیت‌های روزمره خود حداقل 2 تا 3 روز صبر نمائید. در صورتی که لاپاراسکوپی رحم به عنوان یک روش درمانی انجام شده باشد ممکن است به مدت زمان طولانی‌تری جهت استراحت نیاز داشته باشید. گاهی مواقع 2 تا 3 هفته زمان لازم است تا شرایط جسمانی شما بهبود بیابد.

✔از همان روز اول روزانه چند دقیقه قدم بزنید تا از لخته شدن خون در پاها و ریه جلوگیری شود.

✔قبل از شروع رابطه جنسی ابتدا با پزشک خود مشورت نمائید و زمانی که کاملاً احساس بهبود داشتید می‌توانید رابطه‌ی جنسی داشته باشید.

✔احساس سوزش هنگام ادرار یا تکرر ادرار ممکن است نشانه‌ای از عفونت ادراری باشد، در این هنگام باید به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

✔قرمز شدن و دردناک شدن محل برش‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد که باید سریعاً تحت بررسی و مداوا قرار بگیرد.