دکتر بیتا زلالی / بیماری ها / افتادگی واژن یا پرولاپس تناسلی | 7 علامت افتادگی واژن
افتادگی واژن یا پرولاپس تناسلی

افتادگی واژن یا پرولاپس تناسلی | 7 علامت افتادگی واژن

اصطلاح پرولاپس نزول یک عضو را تعریف می کند. بنابراین افتادگی رحم با نزول رحم به داخل لگن کوچک مطابقت دارد. این می تواند با نزول واژن، مثانه، رکتوم و … همراه باشد. افتادگی زمانی رخ می دهد که وسایل تثبیت رحم وجود نداشته باشد. یعنی عضلات بالابرنده پرینه و رباط ها. این اتفاق با حاملگی های مکرر، زایمان خیلی سریع یا همراه با پارگی پرینه، تولد یک کودک بزرگ، به ویژه پس از فورسپس، رخ می دهد. کاهش استروژن مرتبط با یائسگی همچنین شروع افتادگی دستگاه تناسلی را به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی بافتی که القا می کند، تسهیل می کند. اضافه وزن و عوامل خانوادگی همگی عناصر مستعد کننده هستند.

افتادگی واژن یا پرولاپس تناسلی

افتادگی دستگاه تناسلی چیست؟

پرولاپس تناسلی نزول اندام هایی است که در قسمت تحتانی شکم قرار دارند، مانند مثانه (شایع ترین مورد)، رحم و به ندرت رکتوم، که دیگر به اندازه کافی توسط پرینه (کف لگن) پشتیبانی نمی شوند. پرینه مجموعه ای از ماهیچه ها و رباط هایی است که بین عانه و دنبالچه قرار دارند. این اندام ها به اندازه کافی حمایت نمی شوند، سپس بر روی دیواره واژن فشار می آورند تا از فرج خارج شوند. این اختلال می تواند گذرا یا دائمی باشد و منجر به مشکلات ادراری (بی اختیاری، تکرر و …) و جنسی (درد در حین رابطه جنسی …) شود.

پرولاپس زنان را در هر سنی درگیر می کند، اما با گذشت سال ها و تا سن 50 سالگی تعداد موارد افزایش می یابد و سپس تثبیت می شود. بعد از 50 سالگی، یک سوم زنان دچار افتادگی می شوند، گاهی اوقات بدون علائم، که معمولاً بعد از 60 سالگی بدتر می شود. پرولاپس در مردان استثنایی است. به عنوان مثال، ممکن است پس از جراحی رکتوم رخ دهد. سپس اندام ها به دیواره راست روده فشار می آورند.

مقالات دیگر: بهترین متخصص زنان در تهران

ناراحتی هنگام راه رفتن

پیاده روی طولانی، دویدن و تمام فعالیت های بدنی که نیاز به ضربه مکرر بر روی زمین دارد، می تواند باعث سنگینی در قسمت تحتانی شکم شود. این احساس پس از چند دقیقه استراحت در حالت خوابیده کاهش می یابد. وقتی کف لگن (مجموعه ماهیچه هایی که اندام تناسلی را پشتیبانی می کنند) جای خود را رها می کند، مثانه یا رکتوم می تواند از این کف عبور کند و در امتداد دیواره واژن دچار “نزول” شود. این سیستوسل برای مثانه و رکتوسل برای رکتوم نامیده می شود. وقتی صحبت از رحم می شود، هیستروسل نامیده می شود.

مشکل در دفع ادرار و مدفوع

در پرولاپس نیز مشکلاتی برای ادرار کردن یا تخلیه مدفوع پیدا می کنیم. هنگامی که کف لگن تسلیم می شود، راست روده می تواند از این کف عبور کند و در امتداد دیواره واژن دچار “نزول” شود. این می تواند منجر به ایجاد فشار بر روی راست روده یا مثانه شود و از دفع ادرار و مدفوع جلوگیری کند.

احساس سنگینی در لگن

زنان احساس سنگینی دارند، مانند یک “توپ” که تا سطح پرینه، لگن یا حتی راست روده پایین می آید. این احساس در هنگام تلاش بدنی (پیاده روی سریع، دویدن و …) افزایش می یابد. افتادگی ناشی از شل شدن پرینه یا کف لگن است. علت آن زایمان سخت با استفاده از فورسپس می باشد. عوامل خطر نیز شامل ضعف مادرزادی بافت همبند (سابقه خانوادگی)، فعالیت بدنی سنگین مکرر، چاقی، جراحی و غیره است. همچنین یائسگی به دلیل کاهش استروژن، نزول اندام ها را افزایش می دهد و منجر به از دست دادن تون بافت می شود.

فشار در ناحیه کمر

فرد با پایین آمدن اندام ها در کمر احساس فشار می کند که در طول ایستادن طولانی مدت برجسته می شود. دوقتی اندام‌های خاصی مانند روده پایین می‌آیند، می‌توانند به قسمت بالایی واژن، بین رحم و راست روده فشار بیاورند و باعث علائم بسیاری مانند یبوست و کمردرد شوند.

درد در لگن هنگام ایستادن

فرد با ایستادن بیش از حد در ناحیه تحتانی شکم احساس درد می کند. لگن در زنان شامل چهار عضو است: مثانه، رحم و ضمائم آن (لوله های فالوپ و تخمدان ها)، واژن و راست روده. هنگامی که اندام ها در حالت ایستاده پایین می آیند، می تواند منجر به درد شود.

زخم دهانه رحم

در لمس، ممکن است فضله ای (گوی کوچک) که از واژن خارج می شود، احساس شود. رحم توسط ماهیچه ها، رباط ها و بافت ها در لگن نگه داشته می شود. اگر اینها ضعیف شوند، اندام به داخل کانال واژن می لغزد و بخشی از آن خارج می شود. “توپ” کوچکی که از واژن خارج می شود دهانه رحم است. این می تواند تحریک شود و همچنین باعث خونریزی کوچک شود.

خارش و ترشحات واژن

فرد مرتباً در ناحیه فرج خارش دارد که احتمالاً با ترشحات واژن همراه است. فرج، در جلسه مشاوره، قرمز و دردناک به نظر می رسد. رحم توسط ماهیچه ها، رباط ها و بافت ها در لگن نگه داشته می شود. اگر اینها ضعیف شوند، اندام به داخل کانال واژن می لغزد و دهانه رحم می تواند بیرون بیاید. این می تواند منجر به تحریک فرج و التهاب دهانه رحم شود.

درمان افتادگی دستگاه تناسلی

• تمرینات تقویت کف لگن
  • پساری
  • عمل جراحي

درمان افتادگی دستگاه تناسلی به علائم زن بستگی دارد. هدف از درمان بهبود کیفیت زندگی است. اگر علائم آزاردهنده باشد، درمان ممکن است شامل تمرینات تقویت کف لگن، پساری و در صورت شدید بودن علائم، جراحی باشد. اگر زن علائمی نداشته باشد یا علائم خفیفی داشته باشد، نیازی به درمان نیست. با این حال، مشاوره های بعدی برای نظارت بر پیشرفت پرولاپس ضروری است.