دکتر بیتا زلالی / بیماری ها / بیماری آندومتریوز در زنان | درمان آندومتریوز در پاسدارن
اندومتریوز

بیماری آندومتریوز در زنان | درمان آندومتریوز در پاسدارن

درد در طول قاعدگی، درد در هنگام مقاربت جنسی (دیسپارونیا)، درد مکرر لگن و … بسیاری از علائمی که در زنان طبیعی نیستند و می توانند نشانه های یک آسیب شناسی هنوز درک نشده را منعکس کنند: آندومتریوز. آندومتریوز یک بیماری مزمن زنانه در سنین باروری است که با ایجاد پوشش داخلی رحم (آندومتر) در خارج از رحم مشخص می شود و سایر اندام های مجاور را کلونی می کند.

بیماری آندومتریوز در زنان

این بیماری با علائم متفاوت بسته به زنان مبتلا، اغلب منجر به درد در دوران قاعدگی، مقاربت جنسی، درد لگن می شود و منبع ناباروری است.

علل آن نیز ناشناخته است و عوامل متعددی را که مربوط به قاعدگی، ژنتیکی یا عوامل هورمونی محیطی است، ترکیب می کند.

علائم اندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری آندومتر، پوشش داخلی رحم است: سلول‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند از طریق لوله‌های فالوپ به خارج از حفره رحم مهاجرت می‌کنند و سایر اندام‌ها را در شکم کلونی می‌کنند. در یک زن سالم، با هر سیکل قاعدگی، تحت تأثیر هورمون های استروژن، آندومتر در انتظار بارداری احتمالی ضخیم می شود. اگر لقاح نباشد، متلاشی می شود و خونریزی می کند.

در زنانی که از آندومتریوز رنج می‌برند، سلول‌هایی که به خارج از رحم مهاجرت کرده‌اند به هورمون‌ها حساس می‌مانند: بنابراین در خارج از رحم خونریزی می‌کنند اما این خون نمی‌تواند به طور طبیعی مانند قاعدگی تخلیه شود. این امر باعث ایجاد ضایعات، ندول ها یا کیست ها در مکان هایی که بافت است و همچنین واکنش های التهابی با تشکیل اسکارهای فیبری و چسبندگی که اندام های مجاور را به هم می چسباند و از تحرک مناسب آنها جلوگیری می کند. همه اینها می تواند بسیار دردناک باشد.

در آندومتریوز، بافت رحم می تواند به تخمدان ها، صفاق (غشای پوشاننده حفره شکمی و اندام های داخل آن)، رباط های رحم و فضای جداکننده واژن از راست روده مهاجرت کند. به ندرت، اندومتریوز می تواند روده بزرگ و روده کوچک، دهانه رحم، فرج، واژن، دیواره شکم (به ویژه در سطح ناف و اسکار)، دیافراگم (عضله ای که قفسه سینه شکم را جدا می کند) را درگیر کند. مکانیسم دقیق آندومتریوز با قطعیت شناخته نشده است.

از آنجایی که این سلول ها به چرخه قاعدگی حساس هستند، این بیماری می تواند با درد و خونریزی همراه باشد.

آیا اندومتریوز باعث ناباروری می شود؟

آندومتریوز یکی از شایع ترین اختلالات زنانه است. 5 تا 10 درصد زنان در سنین باروری به آن مبتلا هستند.

اندومتریوز معمولاً در سنین 25 تا 40 سالگی به دلیل درد شدید غیرعادی در قسمت تحتانی شکم یا مشکل ناباروری کشف می شود. در واقع، 30 تا 40 درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز نابارور هستند. ناباروری خطر اصلی مرتبط با آندومتریوز است و علاوه بر این، تشخیص آندومتریوز اغلب در طی آزمایشات اکتشافی (با لاپاراسکوپی) به دلیل مشکلات ناباروری انجام می شود.

چسبندگی بافت آندومتر می تواند با جلوگیری از آزاد شدن تخمک یا با ممانعت از عبور آن به رحم از طریق لوله های فالوپ، باروری را کاهش دهد. ما هنوز مشاهده می کنیم که 90٪ از زنانی که اندومتریوز خفیف یا متوسط ​​دارند موفق می شوند در یک دوره 5 ساله باردار شوند. با این حال، هر چه زمان بیشتر می گذرد، خطر به خطر افتادن باروری به دلیل آندومتریوز بیشتر می شود. بهتر است بارداری دلخواه را به تعویق نیندازید.

درجات شدت اندومتریوز متفاوت است. این اختلال معمولاً در صورت عدم درمان به مرور زمان بدتر می شود. از سوی دیگر، 2 وضعیت در کاهش علائم آن تأثیر دارد: یائسگی که اغلب باعث تسکین دائمی می شود و بارداری که باعث تسکین موقت می شود.

اندومتریوز همیشه با درد همراه نیست و لزوماً تأثیر منفی بر باروری ندارد. ممکن آندومتریوز به طور تصادفی تشخیص داده شود، به عنوان مثال، در طی یک عمل جراحی در شکم.

علل اندومتریوز

امروزه نمی دانیم که چرا برخی از زنان به آندومتریوز مبتلا می شوند. اندومتریوز ممکن است به دلیل نقص در عملکرد سیستم ایمنی باشد. برخی از عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در این امر دخیل باشند.

• پذیرفته شده ترین فرضیه شامل مفهوم جریان رتروگراد است. در طول قاعدگی، خون و لایه‌های سطحی آندومتر معمولاً توسط انقباضات ماهیچه‌ای به بیرون رانده می‌شوند. جریان خون ممکن است معکوس شود (از این رو اصطلاح جریان رتروگراد) و خون حاوی سلول های آندومتر ممکن است از طریق لوله های فالوپ به حفره لگن هدایت شود.

این رفلاکس گاهی اوقات در اکثر زنان رخ می دهد. با این حال، تنها با ریشه زایی سلول های آندومتر در برخی از آنها همراه خواهد بود.

• بر اساس فرضیه دیگری، بافت آندومتر می تواند از طریق لنف یا خون به خارج از رحم مهاجرت کند.
  • در نهایت، این امکان نیز وجود دارد که سلول‌های خاصی که در خارج از رحم قرار دارند، تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی به سلول‌های آندومتر تبدیل شوند.