دکتر بیتا زلالی / مقالات / تغییرات واژن در دوران یائسگی
تغییرات واژن در دوران یائسگی

همانطور که بدن شما تغییرات یائسگی را پشت سر می گذارد (زمانی که دوره قاعدگی متوقف می شود) ممکن است متوجه علائم مختلفی از جمله تغییرات در واژن خود شوید. فرج شما اندام های جنسی در خارج از بدن شما است. این شامل دهانه واژن و لب ها (لابیا) و کلیتوریس شما می شود. واژن شما لوله ای در داخل بدن شماست که از دهانه واژن به رحم شما منتهی می شود.

عملکرد واژن قبل از یائسگی و بعد از آن

قبل از یائسگی، هورمون استروژن بدن شما را وادار می کند تا مایع و مخاط بسازد که به مرطوب و انعطاف پذیری واژن و واژن کمک می کند. استروژن همچنین به ضخیم و انعطاف پذیر ماندن بافت های داخل واژن و اطراف آن کمک می کند و بدن شما را تحریک می کند تا موادی بسازد که از آن در برابر عفونت محافظت می کند.

اما در یائسگی و زمان منتهی به آن (پری یائسگی)، سطح استروژن شما کاهش می یابد. این باعث می شود بافت های فرج و واژن نازک تر شوند و مخاط و مایع کمتری تولید کنند. همچنین ممکن است متوجه شوید که فرج شما کمی متفاوت به نظر می رسد، زیرا می توانید بافت چربی در این ناحیه را نیز از دست بدهید.

این تغییرات می تواند منجر به تحریک، از جمله درد و خارش، و همچنین افزایش خطر عفونت شود. در دوران پیش از یائسگی، یائسگی و پس از آن معمولاً دچار تحریک واژن و فرج می شوید. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر، از جمله کارهایی که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

مقالت دیگر:  بهترین دکتر زنان پاسداران

علائم یائسگی و آتروفی واژن

همانطور که در بالا توضیح داده شد، آتروفی واژن اصطلاحی است برای زمانی که دیواره‌های واژن شما به دلیل کاهش سطح استروژن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شوند. شما می توانید علائم را در دوران پیش از یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی مشاهده کنید، اگرچه برخی از افراد هیچ علامتی ندارند.

علائم آتروفی واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:

• خشکی واژن (شایع ترین علامت)
  • قرمزی، درد، سوزش یا خارش فرج یا واژن شما
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی غیر معمول واژینال، مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • ترشحات واژن ( این ترشحات می تواند سفید یا زرد باشد و ممکن است به دلیل عفونت باشد.)
  • نیاز به ادرار کردن فوری یا درد هنگام ادرار کردن
  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) که مدام عود می کنند.

یائسگی و خارش واژن

خارش ناحیه تناسلی نیز قبل، حین و بعد از یائسگی شایع است. کاهش سطح استروژن شما می تواند بر مقدار مایع یا ترشحات واژن تأثیر بگذارد که ممکن است منجر به خشکی و خارش شود. علاوه بر این، بدن شما پس از یائسگی پروتئینی به نام کلاژن کمتری تولید می‌کند که می‌تواند منجر به نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شدن پوست شما شود. این همچنین می تواند باعث خارش ناحیه شرمگاهی شود.

مقالات دیگر: تنگ کردن واژن

چرا در یائسگی ناحیه کلیتوریس دردناک است؟

کلیتوریس یک برآمدگی کوچک نرم در بالای دهانه واژن شما است. بسیار حساس است و در صورت مالش و لمس، احساس لذت جنسی ایجاد می کند که می تواند منجر به ارگاسم شود. در دوران یائسگی، کلیتوریس شما کوچکتر می شود. این به این دلیل است که مانند سایر قسمت‌های فرج، با کاهش سطح استروژن، نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

چه زمانی در مورد تحریک واژن یائسگی به پزشک مراجعه کنیم؟

تحریک واژن در دوران یائسگی شایع است و معمولا جدی نیست. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• ترشحات غیرعادی واژن دارید
  • شما خونریزی غیرمعمول واژینال دارید، از جمله بین عادت ماهانه، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی
  • شما هر گونه بثورات، قرمزی یا هر گونه تغییر پوستی روی فرج خود دارید
  • فکر می کنید ممکن است یک عفونت مقاربتی (STI) داشته باشید. به عنوان مثال، اگر با یک شریک جدید رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید.
  • بعد از چند هفته بهتر نمی شود، حتی اگر چیزهایی را برای کمک کردن امتحان کرده باشید.
  • زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

مقالات دیگر: زخم دهانه رحم

تغییرات واژن در دوران یائسگی

درمان تحریک واژن در دوران یائسگی

گزینه های درمانی مناسب برای تحریک شما می تواند متفاوت باشد، بسته به علائم شما و علت ایجاد آنها.

• خشکی و خارش را اغلب می‌توان با مرطوب‌کننده‌های واژن یا ژل‌های روان‌کننده مبتنی بر آب، که روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال می‌شود، کنترل کرد.
  • اگر علائم شما دردسرسازتر باشد، پزشک ممکن است استروژن موضعی را تجویز کند، چه به صورت کرمی که می‌زنید یا قرص یا حلقه‌ای که وارد واژن می‌کنید. این کار با بازگرداندن استروژن به واژن و فرج شما کار می کند. این می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی و رطوبت کمک کند و همچنین از شما در برابر عفونت های ادراری محافظت کند.
  • سایر درمان های هورمونی نیز در دسترس هستند، از جمله درمان جایگزینی هورمونی (HRT) به شکل قرص، ژل یا چسب. این همچنین می تواند به سایر علائم رایج یائسگی مانند گرگرفتگی کمک کند. در مورد اینکه آیا HRT برای شما مناسب است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

1. مامانم مشکل خشکی واژن داشت خانم دکتر بیتا زلالی مطب تهران لیزر و ار اف انجام داد خوب شد و بیاختیاری ادرارش هم درمان شد

2. مامانم مشکل خشکی واژن داشت خانم دکتر بیتا زلالی مطب تهران لیزر و ار اف انجام داد خوب شد و بیاختیاری ادرارش هم درمان شد

3. مامانم مشکل خشکی واژن داشت خانم دکتر بیتا زلالی مطب تهران لیزر و ار اف انجام داد خوب شد و بیاختیاری ادرارش هم درمان شد