دکتر بیتا زلالی / خدمات درمانی / علت خارش واژن و درمان آن در پاسداران
خارش واژن

علت خارش واژن و درمان آن در پاسداران

التهاب واژن می تواند منجر به ترشح، خارش و درد شود. واژینیت معمولاً به دلیل تغییر در تعادل طبیعی باکتری های واژن، عفونت یا کاهش سطح استروژن پس از یائسگی ایجاد می شود. علائم شامل ترشح غیرمعمول واژن، خارش یا سوزش، ادرار دردناک و درد در حین رابطه جنسی است. درمان معمولاً شامل داروهایی است که بر علت اصلی تمرکز دارند.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن مشخصه عفونت های مخمری و سایر عفونت های واژن از جمله STDs است، خارش در ناحیه واژن و فرج علل مختلفی دارد. خارش واژن همچنین می‌تواند به دلیل محرک‌های شیمیایی موجود در شوینده‌ها یا صابون‌ها، دوش‌ها و کرم‌های واژینال، دستمال توالت، محصولات حمام، محصولات بهداشتی زنانه و ضدبارداری‌های واژینال رخ دهد.

خارش واژن

زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند ممکن است به دلیل نوسان سطح استروژن دچار خارش واژن شوند. با کاهش سطح استروژن در دوران پیش از یائسگی، پوشش واژن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود و می‌تواند منجر به خارش شود.

برخی از مطالعات ارتباط بین استرس روانی و عفونت های قارچی را نشان داده اند. این احتمالاً به این دلیل است که استرس سیستم ایمنی را مختل می کند و می تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را در زنان و مردان افزایش دهد.

در اینجا برخی از علل احتمالی خارش در واژن و نواحی اطراف آن آورده شده است.

تحریک کننده ها

قرار گرفتن واژن در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده می تواند باعث خارش واژن شود. این محرک‌ها می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند که باعث ایجاد بثورات خارش‌دار در نواحی مختلف بدن از جمله واژن می‌شود.

اگر دیابت یا بی اختیاری ادرار دارید، ادرار شما نیز می تواند باعث تحریک واژن و خارش شود.

بیماری های پوستی

برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند. بثورات قرمز و خارش دار با بافت پوسته پوسته است. در برخی از زنان مبتلا به اگزما می تواند به واژن سرایت کند. پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز، پوسته پوسته و خارش دار در امتداد پوست سر و مفاصل می شود. گاهی اوقات تشدید این علائم می تواند در واژن نیز رخ دهد.

عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که معمولاً در واژن وجود دارد. به ندرت باعث ایجاد مشکل می شود، اما زمانی که رشد آن متوقف نشود، عفونت ناراحت کننده ای ایجاد می شود.این عفونت به عنوان عفونت قارچی واژن شناخته می شود. این یک بیماری بسیار شایع است که از هر 4 زن 3 نفر را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

عفونت اغلب پس از یک دوره آنتی بیوتیک رخ می دهد، زیرا این نوع داروها می توانند باکتری های خوب را همراه با باکتری های بد از بین ببرند. برای کنترل رشد مخمر به باکتری های خوب نیاز است. رشد بیش از حد مخمر در واژن می تواند منجر به علائم ناراحت کننده از جمله خارش، سوزش و ترشح توده ای شود.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یکی دیگر از علل شایع خارش واژن است. مانند عفونت مخمری واژن، BV نیز در اثر عدم تعادل بین باکتری های خوب و بدی که به طور طبیعی در واژن یافت می شوند ایجاد می شود. این وضعیت همیشه علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، معمولاً شامل خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی و بدبو هستند. ترشحات ممکن است رقیق و خاکستری یا سفید مات باشد. در برخی موارد، می تواند درخشان نیز باشد.

بیماری های مقاربتی (STD)

بسیاری از بیماری های مقاربتی می توانند در طول رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شوند و باعث خارش واژن شوند. این شرایط همچنین می تواند باعث علائم اضافی، از جمله ترشحات سبز یا زرد رنگ واژن و ادرار دردناک شود.

یائسگی

زنانی که یائسه می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای خارش واژن هستند. این به دلیل کاهش سطح استروژن است که در دوران یائسگی اتفاق می‌افتد که منجر به آتروفی واژن می‌شود. این نازک شدن غشای مخاطی است که می تواند باعث خشکی بیش از حد شود. خشکی در صورت عدم درمان می تواند باعث خارش و سوزش شود.

استرس

استرس فیزیکی و عاطفی می تواند باعث خارش و تحریک واژن شود، اگرچه این امر چندان رایج نیست. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استرس سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند و شما را در برابر عفونت هایی که باعث خارش می شوند آسیب پذیرتر می کند.

سرطان ولو

در موارد نادر، خارش واژن می تواند از علائم سرطان فرج باشد. این یک نوع سرطان است که در فرج که قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان است ایجاد می شود. این شامل لب های داخلی و خارجی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن می شود.سرطان ولو همیشه علائمی ایجاد نمی کند. با این حال، هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل خارش، خونریزی غیرطبیعی یا درد در ناحیه فرج باشند.در صورتی که پزشک شما در مراحل اولیه آن را تشخیص دهد، سرطان ولو با موفقیت درمان می شود. این یکی دیگر از دلایل ضروری بودن معاینات سالانه زنان است.

درمان

هنگامی که پزشک علت اصلی خارش واژن را پیدا کرد، گزینه های درمانی را توصیه می کند. درمان خاص مورد نیاز بستگی به شرایط خاص ایجاد کننده مشکل دارد.

عفونت های واژن

پزشک شما می تواند عفونت های قارچی واژن را با داروهای ضد قارچ درمان کند. اینها به اشکال مختلف از جمله کرم، پماد یا قرص وجود دارند. آنها با نسخه یا بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، اگر پزشک شما هرگز عفونت قارچی را در شما تشخیص نداده است، قبل از مصرف داروهای بدون نسخه حتما با پزشک خود صحبت کنید.

واژینوز باکتریایی (BV)

پزشکان معمولا BV را با آنتی بیوتیک درمان می کنند. اینها می توانند به شکل قرص هایی باشند که از طریق دهان مصرف می شوند یا کرم هایی که در واژن قرار می گیرند. صرف نظر از نوع درمانی که استفاده می کنید، پیروی از دستورالعمل های پزشک و تکمیل دوره کامل دارو بسیار مهم است.

بیماری های مقاربتی (STD)

شما می توانید بیماری های مقاربتی را با آنتی بیوتیک ها، ضد ویروس ها یا ضد انگلی ها درمان کنید. شما باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید و تا زمانی که عفونت یا بیماری شما برطرف نشود از رابطه جنسی خودداری کنید.

یائسگی

خارش مرتبط با یائسگی را می توان با کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان کرد.

علل دیگر

انواع دیگر خارش و سوزش واژن اغلب خود به خود از بین می روند. در عین حال، می توانید از کرم ها یا لوسیون های استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین ناراحتی استفاده کنید. با این حال، باید استفاده از آنها را محدود کنید، زیرا در صورت استفاده بیش از حد می توانند منجر به تحریک مزمن و خارش شوند.