دکتر بیتا زلالی / بیماری ها / درمان قطعی زخم دهانه رحم در پاسداران
زخم دهانه رحم

درمان قطعی زخم دهانه رحم در پاسداران

یکی از بیماری های رایج بین خانم ها، زخم دهانه رحم نام دارد. دهانه ی رحم یک مجرای باریک است که واژن و رحم را به یکدیگر متصل می کند. در واقع این دهانه در پایین ترین قسمت رحم قرار دارد و پس از آن واژن وجود دارد. دهانه ی رحم مجرایی است که خون دوران ماهیانه را از رحم به داخل واژن می فرستد. زخم دهانه رحم در صورتی به وجود می آید که عواملی باعث التهاب و تحریک دهانه ی رحم شود. در این صورت آسیب و عفونت به آن وارد می شود و باعث می شود که زخم هایی روی دهانه ی رحم به وجود آید. در نتیجه دهانه رحم متورم و قرمز می شود و چرک و خون از آن خارج می شود.

مهم ترین دلایل برای ایجاد زخم دهانه رحم چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد زخم دهانه رحم در خانم ها می شود. از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد زخم دهانه رحم، بیماری های مقاربتی می باشد. اگر شریک جنسی شما دچار بیماری های مقاربتی باشد، ممکن است این مشکل برای شما به وجود آید. بیماری هایی مانند تبخال دستگاه تناسلی، سوزاک، اوره پلاسما و …. ممکن است برای برخی از افراد وجود داشته باشد. البته برقراری روابط جنسی خطرناک و داشتن چند شریک جنسی نیز می تواند منجر به زخم دهانه رحم در بانوان شود. در نتیجه روابط جنسی تاثیر زیادی روی بروز این بیماری برای خانم ها دارد.

به طور طبیعی باکتری هایی درون واژن رشد می کند که از بروز عفونت جلوگیری کند. اگر رشد این باکتری ها بیش از اندازه ی طبیعی باشد، باعث می شود که زخم دهانه رحم برای خانم ها ایجاد شود. در واقع عدم تعادل باکتری باعث بروز این مشکل می شود.

خانم ها به برخی از محصولات بهداشتی و جنسی حساسیت دارند. محصولاتی مانند شیاف مهبل، کاندوم، خوشبو کننده، تامپون و … می تواند برای خانم ها ایجاد حساسیت کند و باعث بروز زخم دهانه رحم در آن ها شود. عدم تعادل هورمونی در زمان بارداری، وجود بیماری های خاص مانند سرطان و …. نیز می تواند باعث بروز این بیماری برای خانم ها شود.

مهم ترین علائم زخم دهانه رحم

هر بیماری و مشکلی در ابتدا خود را با نشانه ها و علائمی نشان می دهد. اما بیماری زخم دهانه رحم در بیشتر موارد نشانه ای ندارد و شما ممکن است بعد از آزمایش دادن مطلع شوید که به آن مبتلا هستید. اگر شما نشانه های زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا مشکل خود را تشخیص دهید.

مقالات دیگر: بی اختیاری ادرار و درمان آن

زخم دهانه رحم
  • مشاهده ی ترشحات غیر طبیعی به رنگ های زرد و خاکستری که بوی بسیار بدی نیز دارند، می توانند خطرناک باشند. در نتیجه در صورت بروز این عفونت ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
  • خارش و ایجاد التهاب در قسمت واژن به صورت بلند مدت از دیگر نشانه هایی است که باید به آن توجه کنید.
  • احساس درد در زمان ادرار، برقراری رابطه ی جنسی، معاینه ی پزشک و …. از دیگر نشانه های بیماری واژن و رحم مانند زخم دهانه رحم می باشد.
  • اگر بعد از برقراری رابطه ی جنسی و بین دو دوره ی عادت ماهیانه، از قسمت واژن خود، خونریزی مشاهده می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • احساس درد در برخی از قسمت های بدن مانند شکم و لگن نیز قابل توجه می باشد.

بهترین روش های درمان زخم دهانه رحم

روش های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد که پزشک بعد از معاینه ی شما بهترین آن ها را انتخاب می کند. از بهترین دارو های موثر برای زخم دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آنتی بیوتیک

زمانی که شما به پزشک مراجعه می کنید، او در ابتدا آزمایشاتی را برای شما تجویز می کند. این آزمایش ها می توانند به نحوی علت ایجاد بیماری را نشان دهند. اگر در آزمایش عفونت و باکتری دیده شود، پزشک برای درمان، از آنتی بیوتیک استفاده می کند. زیرا آنتی بیوتیک به راحتی می تواند باکتری و عفونت را از بین ببرد.

دارو های ضد قارچ و ضد ویروس

یکی دیگر از روش های درمان زخم دهانه رحم، استفاده از دارو های ضد قارچ و ضد ویروس می باشد. اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری بر اثر عفونت های مقاربتی ایجاد نشده و علت دیگری دارد، از دارو های ضد ویروس و ضد قارچ استفاده می کند.

لیزر و جراحی

در بیشتر موارد درمان زخم دهانه رحم با استفاده از دارو های یاد شده، انجام می شود. اما اگر این بیماری با دارو بر طرف نشد، پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید از روش هایی مانند لیزر و جراحی استفاده کند. این روش ها به طور قطع می توانند این بیماری را درمان کنند.

کرایو تراپی

در موارد مزمن بهترین راه درمان کرایو تراپی هست.

مقالات دیگر: زگیل تناسلی

بهترین درمان های خانگی

برخی از افراد اعتقاد زیادی به درمان های خانگی دارند. اگر بیماری زخم دهانه رحم در حد ملایم و ابتدایی باشد، شاید بتوان با روش های خانگی آن را درمان کرد. البته بهتر است این روش ها را در کنار روش های پزشکی استفاده کرد. از بهترین روش های خانگی برای درمان التهاب دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برخی از دارو های گیاهی خاصیت ضد التهابی دارند و باعث می شوند که بیماری هایی مانند زخم دهانه رحم به سرعت درمان شوند. خوردن این دارو های گیاهی بسیار توصیه می شود. چای سبز یکی از خوراکی هایی است که می توانید برای درمان از آن استفاده کنید.

پروبیوتیک ها موادی هستند که برای رفع باکتری های واژینال بسیار مفید می باشند. مکمل های پروبیوتیک و مواد لبنی مانند ماست برای درمان این بیماری بسیار موثر هستند.

سیر دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد که این خاصیت در سیر بسیار قوی می باشد. در نتیجه خوردن سیر و غذاهایی که درون آن ها سیر به کار رفته است برای درمان مشکلات واژن بسیار مفید می باشد.

1. یه زخم خیلی بزرگ تو دهانه رحمم داشتم هر جا میرفتم خوب نمیشدم پیش خانم دکتر به تشخیص رسید زخمم اول کولپوسکوپی کردم و بعد فریز کردن و کاملا خوب شدم خانم دکتر گل پنجه طلا

2. به بچه ۱۰ ساله داشتم دیگه ۶ سال بود بچه دار نمیشدم کارای لازم برا نازاییم رو هم کرده بودم ازمایش و داروولی جواب نگرفته بودم تا اینکه دکترزلالی رو بهم معرفی کردن اومدم پیشش تشخیص داد زخم دارم کولپوسکوپی و فریز کردم الان پسرم دو سالشه چند ماه بعد از درمان زخم دهانه رحمم باردار شدم حقیقتش قبل اینکه بیام پیش خانم دکتر بیتا زلالی میخپاستم برم برا انجام ای وی اف