سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم توموری است که در پوشش داخلی رحم قرار دارد. این وضعیت با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط است. سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان های زنان است. در واقع سالانه نزدیک به 500 هزار مورد جدید و 250 هزار مرگ ناشی از این بیماری شناسایی می شود. بنابراین، واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومایی امکان پیشگیری از دو سوم سرطان های دهانه رحم را فراهم می کند.

دهانه رحم که واژن و رحم را به هم متصل می کند با یک غشای مخاطی پوشیده شده است که مخاط دهانه رحم را ترشح می کند. این غشای مخاطی نقش بسیار مهمی در عملکردهای بیولوژیکی رحم دارد. دارای دو لایه است، یکی بیرونی به نام اپیتلیوم و دیگری داخلی، به نام بافت همبند. تقریباً تمام سرطان های دهانه رحم از اپیتلیوم شروع می شود.

سرطان دهانه رحم

منشا سرطان دهانه رحم:

سرطان دهانه رحم از سلول های دهانه رحم منشا می گیرد. در واقع دهانه رحم از دو قسمت تشکیل شده است:

  • آندوسرویکس (به سمت رحم)
  • اگزوسرویکس (به سمت واژن).

در بیشتر موارد، سرطان ها از اپیتلیوم مخاط دهانه رحم شروع می شوند. سپس در مورد سرطان صحبت می کنیم:

  • کارسینوم سلول سنگفرشی که بیش از 85 درصد موارد را تشکیل می دهد و در اگزوسرویکس ایجاد می شود.
  • آدنوکارسینوم در 15 درصد موارد که در اندوسرویکس ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی

به این ترتیب هر ساله تعداد موارد جدید سرطان دهانه رحم 3000 و بیش از 1100 مورد مرگ برآورد می شود.

عوامل خطر سرطان دهانه رحم چیست؟

عامل خطر اصلی سرطان دهانه رحم قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. از طریق تماس با پوست و غشاهای مخاطی معمولاً از طریق جنسی منتقل می شود. توجه داشته باشید که کاندوم، اگرچه تماس با ویروس را محدود می کند، اما محافظت کاملی از آن ارائه نمی دهد.

همه ویروس های پاپیلومایی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نمی شوند. در واقع، HPV 16 و 18 در 70 درصد از سرطان های دهانه رحم نقش دارند.

عفونت HPV بسیار شایع است. نزدیک به 80 درصد از زنان حداقل یک بار در زندگی خود به این بیماری مبتلا شده اند. با این وجود، در 10٪ موارد، ویروس در غشای مخاطی دهانه رحم باقی می ماند و می تواند باعث تغییراتی در اپیتلیوم شود. بنابراین باعث ایجاد ضایعات پیش سرطانی می شود که می تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

علاوه بر این، چندین عامل خطر برای این سرطان وجود دارد، به عنوان مثال:

  • شرکای جنسی متعدد
  • زودرس بودن آمیزش جنسی
  • سیگار کشیدن
  • درمان دارویی: سرکوب‌کننده‌های ایمنی (که دفاع ایمنی را کاهش می‌دهند و بدن را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کنند)، داروهای ضد بارداری هورمونی.
  • عفونت HIV (همچنین ایمنی را کاهش می دهد)، یا یک عفونت مقاربتی (کلامیدیا، تبخال)
  • چند بارداری

علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم در ابتدا علائم خاصی ایجاد نمی کند. بنابراین، فقط اسمیرهای معمولی می توانند آن را تشخیص دهند.

هنگامی که سرطان پیشرفت می کند، علائمی دارد از جمله:

  • خونریزی واژینال بعد از مقاربت یا خارج از قاعدگی.
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • ترشحات واژن
  • درد در قسمت تحتانی شکم
  • درد پایین کمر

تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم را می توان در صورت وجود یک آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی یا وجود برخی علائم پیشنهادی مشکوک کرد. بنابراین، تشخیص سرطان دهانه رحم بر اساس انجام یک معاینه بالینی و زنان است که با معاینات اضافی تکمیل می شود یا خیر.

در نهایت، با تجزیه و تحلیل نمونه بافتی که اغلب از طریق کولپوسکوپی از دهانه رحم گرفته شده است، تأیید می شود.

کولپوسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود. برای تجزیه و تحلیل واژن و دهانه رحم با استفاده از اسپکولوم و ذره بین دوچشمی استفاده می شود.

در مرحله دوم می توان معاینات مختلفی را علاوه بر تعیین وسعت سرطان تجویز کرد. بیشتر اوقات، این MRI از لگن است.

علاوه بر این، توموگرافی کامپیوتری با گسیل موضعی (PET)، سیستوسکوپی (معاینه مثانه) یا رکتوسکوپی (معاینه راست روده) می تواند تشخیص را کامل کند. آزمایش خون به طور سیستماتیک معاینه پزشکی را کامل می کند.

درمان های سرطان دهانه رحم:

مدیریت سرطان دهانه رحم چند رشته ای است و با هر موردی سازگار است. بنابراین، درمان مبتنی بر جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است که به تنهایی یا ترکیبی استفاده می شود. انتخاب درمان به معیارهای متعددی از جمله نوع سرطان، اندام آسیب دیده، مرحله رشد، سن بیمار، وضعیت عمومی سلامت و غیره بستگی دارد.

درمان به روش جراحی:

بسته به تکامل بیماری، چندین نوع مداخله جراحی امکان پذیر است.

  • کانیزاسیون دهانه رحم بر اساس برداشتن قطعه ای از لایه های عمیق دهانه رحم است. این عمل تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. این روش دارای مزیت حذف تمام سلول های سرطانی است.
  • برداشتن دهانه رحم که شامل برداشتن دهانه رحم است. این روش امکان حذف تومورهای کوچک را فراهم می کند. این جراحی رحم را حفظ می کند و از بارداری آینده جلوگیری نمی کند.
  • هیسترکتومی یا کولپو هیسترکتومی. این روش شامل برداشتن تمام اندام های تناسلی، یعنی رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ و قسمت بالایی واژن و گاهی اوقات حتی تخمدان ها است. این روش اغلب با کورتاژ غدد لنفاوی (برداشتن غدد لنفاوی لگن) همراه است.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

توصیه برای انجام اسمیر غربالگری سرطان دهانه رحم برای همه زنان 25 تا 65 ساله اعمال می شود. بنابراین، اولین اسمیر معمولاً در حدود 25 سالگی و سپس هر 3 سال یکبار انجام می شود.

علاوه بر این، هدف واکسن علیه ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری از عفونت توسط ویروس هایی است که بیشترین نقش را در ایجاد سرطان دهانه رحم دارند. با این حال، واکسن در برابر تمام سرطان های دهانه رحم و تمام ضایعات پیش سرطانی محافظت نمی کند.

نشانه های واکسن علیه ویروس پاپیلوما مربوط به همه دختران جوان 11 تا 14 ساله است. برای زنان جوان 15 تا 19 سال امکان پذیر است. همچنین اخیراً از پسران جوان نیز برای ساخت این واکسن دعوت شده است.

ثبت ديدگاه