دکتر بیتا زلالی / زایمان و بارداری / علائم زایمان زودرس و تفاوت آن با انقباضات براکستون هیکس

علائم زایمان زودرس و تفاوت آن با انقباضات براکستون هیکس

احتمالاً می‌دانید که با نزدیک شدن به موعد زایمان، رحم شما در حالی که رشد می‌کند، کشیده می‌شود، گاهی منقبض می‌شود و برای زایمان «تمرین می‌کند». این انقباضات تمرینی انقباضات براکستون هیکس نامیده می شوند و کاملا طبیعی هستند.

علائم زایمان زودرس

با این وجود، در سال 2010، 7.4 درصد از زنان باردار انقباضات زایمان زودرس را تجربه کردند. برخلاف برکستون هیکس، انقباضات زودرس یک تمرین نیست، بلکه سیگنالی است مبنی بر اینکه زایمان شما زمانی شروع می شود که کودک شما آماده به دنیا آمدن نیست.

چگونه بین انقباضات براکستون هیکس و زایمان زودرس تفاوت قائل شویم؟ تفاوت ها عمدتاً از نظر فراوانی، شدت و مدت زمان است. در اینجا چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس ممکن است در سه ماهه سوم ظاهر شود. ممکن است احساس کنید که رحم شما در همه جا منقبض می شود (تقریباً انگار در حال جمع شدن است) یا کودک شما در حال انجام یک حرکت سالتو است. به طور کلی، این انقباضات دردناک نیستند و تقریباً همیشه پس از حدود یک ساعت متوقف می شوند. همه زنان انقباضات براکستون هیکس دارند، اما همه آنها را احساس نمی کنند، به خصوص اگر این اولین بارداری باشد.

علائم زایمان زودرس

انقباضات مربوط به زایمان زودرس ممکن است در هر زمانی بین هفته بیست و سوم SA و پایان هفته سی و ششم SA رخ دهد. آنها متوقف نمی شوند و می توانند به مرور زمان بیشتر، منظم و آزاردهنده تر شوند.

سایر علائم زایمان زودرس عبارتند از:

• گرفتگی هایی شبیه به دردهای دوران قاعدگی، بالای استخوان شرمگاهی
  • احساس فشار یا درد مبهم در لگن، ران یا کشاله ران
  • درد مبهم در کمر یا فشار در پشت
  • گرفتگی روده و اسهال
  • ترشحات واژن
  • ترشحات صورتی یا کمی قهوه ای، آبکی یا خونی از واژن

بیشتر بخوانید: ترشحات واژن در اوایل و اواخر بارداری

اگر متوجه هر یک از این علائم هشدار دهنده زایمان شدید یا بیش از چهار انقباض در ساعت دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. او ممکن است از شما بخواهد که برای معاینه یا زمان انقباضات به دیدن او بیایید. پزشک شما می تواند به شما بگوید در صورت لزوم دقیقاً چه کاری انجام دهید، اما در این بین می توانید خودتان آنها را اندازه گیری کنید تا ایده اولیه را به دست آورید.

با قرار دادن نوک انگشتان بدون فشار بر روی شکم، می‌توانید انقباضات را احساس کنید (رحمتان سفت شده و سپس آرام می‌شود). اندازه گیری انقباضات شما به شما ایده ای از دفعات و مدت آنها می دهد، که اطلاعات مفیدی برای ارائه به پزشک است.

صحبت های دکتر بیتا زلالی

یکی از علائم زایمان زودرس که نادیده گرفته می شود:

چگونه از زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟

اگر قرار باشد زودتر از موعد زایمان کنید، پزشک شما می‌تواند راه‌هایی برای توقف آن پیشنهاد دهد. او ممکن است شما را برای استراحت به خانه بفرستد؛ معمولاً با دراز کشیدن به پهلوی چپ برای افزایش جریان خون به رحم شما. همچنین ممکن است از شما بخواهد که مایعات زیادی بنوشید، که می تواند هورمون های مسئول این انقباضات را مهار کند.

او همچنین ممکن است برای متوقف کردن انقباضات دارویی تجویز کند. معمولاً ترکیبی از این تکنیک ها برای توقف زایمان زودرس کافی است. اگر انقباضات ادامه داشته باشد، ممکن است همچنان نیاز به مراجعه به بیمارستان برای مشاهده علائم زایمان زودرس داشته باشید.

شما می توانید در طول بارداری اقدامات احتیاطی را انجام دهید که می تواند از شروع زایمان زودرس جلوگیری کند:

• هر دو ساعت یکبار 25 سی سی آب یا آب بنوشید تا از کم آبی که می تواند رحم شما را تحریک پذیرتر کند، جلوگیری کنید.
  • غذای سالم بخورید.
  • مثانه را تا حد امکان تخلیه کنید تا خطر عفونت دستگاه ادراری کاهش یابد، که می تواند خطر انقباضات و در نتیجه زایمان زودرس را افزایش دهد.
  • پس از رفتن به توالت، همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا دچار عفونت ادراری نشوید.
  • هر ساعت بنشینید و پاهای خود را بالا بیاورید.
  • چیز سنگین بلند نکنید.
  • اگر انقباضاتی دارید که به سرعت از بین نمی روند، استراحت کنید.
  • سعی کنید استرس های زندگی خود را کاهش دهید.

احتمال زایمان زودرس کمی نگران کننده است، اما بیشتر زنان فقط انقباضات براکستون هیکس دارند. بهترین کار این است که فعالیت رحم خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید، به خوبی از خود مراقبت کنید و در صورت بروز هر اتفاق غیرعادی با پزشک خود در تماس باشید.

اگر زودتر از آنچه انتظار داشتید زایمان کنید، زمانی برای هدر دادن کیسه‌ها نخواهید داشت، بنابراین همیشه یک کیسه زایمان را برای ایمنی آماده و دم دست نگه دارید.