دکتر بیتا زلالی / خدمات درمان نازایی / عمل هیستروسکوپی چیست؟ + فیلم واقعی اتاق عمل
هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی چیست؟ + فیلم واقعی اتاق عمل

هنگامی که علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی واژینال و درد لگن دارید، اغلب برای تعیین علت مشکل به هیستروسکوپی نیاز است. هیستروسکوپی روشی است که برای بررسی داخل رحم استفاده می شود. با استفاده از یک هیستروسکوپ انجام می شود، که یک تلسکوپ باریک با نور و دوربین در انتهای آن است. تصاویر به یک مانیتور فرستاده می شود تا پزشک شما بتواند داخل رحم شما را ببیند.

هیستروسکوپ از طریق واژن و دهانه رحم (ورودی به رحم) به رحم شما منتقل می شود، به این معنی که نیازی به ایجاد بریدگی در پوست شما نیست. دکتر بیتا زلالی تجربه زیادی در استفاده از هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات مختلف رحم دارند.

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی روشی است که به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم شما را مشاهده کند تا موارد زیر را بررسی کند:

پزشک شما هیستروسکوپی را برای بررسی و تشخیص مشکلات در کانال دهانه رحم و رحم انجام می دهد. همچنین ممکن است برای تایید نتایج آزمایشات دیگر استفاده شود.

روش های جراحی را می توان در طول هیستروسکوپی انجام داد، یا ممکن است همراه با سایر روش ها مانند لاپاراسکوپی با حداقل تهاجم و اتساع و کورتاژ (D&C) انجام شود.

انجام هیستروسکوپی توسط دکتر بیتا زلالی

چه بیماری های زنانه با هیستروسکوپی تشخیص داده و درمان می شوند؟

هیستروسکوپی معمولاً برای موارد زیر استفاده می شود:

• علت خونریزی غیر طبیعی رحم را تشخیص دهید
  • علت درد لگن را مشخص کنید
  • برای درمان خونریزی غیرطبیعی ابلیشن آندومتر را انجام دهید
  • انجام عقیم سازی لوله ها
  • بیوپسی انجام دهید

شناسایی و حذف ناهنجاری های حفره رحم مانند:

• پولیپ و فیبروم
  • چسبندگی ها
  • اندومتریوز
  • سپتوم رحم
  • سرطان های زنانه

هیستروسکوپی چگونه انجام می شود؟

هیستروسکوپی با استفاده از یک دوربین بلند و نازک (یک هیستروسکوپ) که مجهز به نور فیبر نوری است انجام می شود. هیستروسکوپ‌ها در سبک‌های مختلف، مانند صلب یا انعطاف‌پذیر، و همچنین قطرهای متفاوت هستند، بنابراین پزشک شما با دقت هیستروسکوپ مناسب را برای آناتومی و نیازهای شما انتخاب می‌کند.

پس از انجام بیهوشی و قرار دادن اسپکولوم، هیستروسکوپ به آرامی از دهانه رحم و داخل رحم شما حرکت می کند. یک گاز دی اکسید کربن بی ضرر یا مایعی مانند آب نمک از طریق هیستروسکوپ وارد رحم شما می شود. این باعث انبساط رحم می شود تا پزشک بتواند پوشش داخلی را به وضوح ببیند.

پس از معاینه بصری پوشش داخلی رحم و منافذ لوله های فالوپ، می توان نمونه برداری انجام داد و روش های جراحی را انجام داد. بسیاری از ابزارهای جراحی مختلف ساخته شده اند که به راحتی از طریق کانال های هیستروسکوپ وارد می شوند و به پزشک شما اجازه می دهند پولیپ ها را بردارد، بافت ها را برش دهد و سایر روش های جراحی را انجام دهد.

بهبودی پس از هیستروسکوپی

بیشتر زنان احساس می کنند می توانند روز بعد به فعالیت های عادی خود بازگردند، اگرچه برخی از زنان در همان روز به سر کار باز می گردند. در صورت استفاده از بیهوشی عمومی ممکن است بخواهید چند روز استراحت داشته باشید.

در حالی که در حال بهبودی هستید:

• می توانید فوراً طبق معمول غذا بخورید و بنوشید
  • ممکن است گرفتگی هایی شبیه به درد پریود و مقداری لکه بینی یا خونریزی برای چند روز تجربه کنید – این طبیعی است و جای نگرانی نیست مگر اینکه شدید باشد.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، باید به مدت یک هفته یا تا زمانی که خونریزی قطع نشده است از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • پزشک یا پرستار شما در مورد یافته های این روش قبل از ترک بیمارستان با شما صحبت می کند.

بعد از عمل چه انتظاری باید داشت؟

این طبیعی است که بعد از عمل چندین روز خونریزی و کرامپ خفیف واژینال را تجربه کنید. اینکه آیا می توانید به روال روزانه خود بازگردید یا باید فعالیت خود را محدود کنید بستگی به عمل جراحی انجام شده دارد، بنابراین پزشک دستورالعمل های مراقبت فردی را ارائه می دهد. اگر خونریزی شدید واژینال، درد شکم یا تب داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

خطرات هیستروسکوپی

هیستروسکوپی به طور کلی بسیار ایمن است، اما مانند هر روش دیگری خطر عوارض کمی وجود دارد. این خطر برای زنانی که در طول هیستروسکوپی تحت درمان قرار می گیرند، بیشتر است.

برخی از خطرات اصلی مرتبط با هیستروسکوپی عبارتند از:

این غیر معمول است، اما ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک در بیمارستان یا در موارد نادر، جراحی دیگری برای ترمیم آن داشته باشد.

این نادر است و معمولاً به راحتی قابل ترمیم است.

اگر تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته اید و با دارو یا روش دیگری قابل درمان است، این اتفاق می تواند رخ دهد. به ندرت ممکن است نیاز به برداشتن رحم باشد (هیسترکتومی)

این می تواند باعث ترشحات بدبوی واژن، تب و خونریزی شدید شود. معمولاً می توان آن را با یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک توسط پزشک عمومی درمان کرد

از هر 200 زنی که هیستروسکوپی بدون بی‌حسی یا فقط یک بی‌حسی موضعی انجام می‌دهند، 1 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هیستروسکوپی تنها در صورتی انجام می شود که مزایای آن بیشتر از خطرات باشد.

1. سپتوم بلند رحمی داشتم خانم دکتر بیتازلالی پنجه طلا با هیستروسکوپی عملم کرد در تهران درمتن شدم

2. سپتوم بلند رحمی داشتم خانم دکتر بیتازلالی پنجه طلا با هیستروسکوپی عملم کرد در تهران درمتن شدم

3. چند تا پولیپ بزرگ و یه دونه فیبروم ساب موکوزال داشتم که فکر میکردن اونم پولیپه پیش دکتر زلالی در تهران هیستروسکوپی کردم و خارج کردم بهترین متخصص زنانه

4. چند بار سقط و کورتاژ کرده بودم عکس رنگی که گرفتم چسبندگی داخل رحم گزارش شد مطب دکتر بیتا زلالی متخصص زنان در تهران رو بهم معرفی کردن که تو شهرستان مریضش بودن گفتن بهترین دکتر زنان هست پیشش هیستروسکوپی کردم بعدش باردار شدم و به کمک دارو سقط نکردم