دکتر بیتا زلالی / بیماری ها / درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

واژینیسموس باعث سفت شدن غیرارادی عضلات اطراف واژن می شود. این می تواند کمی درد و ناراحتی ایجاد کند. واژینیسموس ممکن است رخ دهد چه رابطه جنسی داشته باشید چه نداشته باشید. واژینیسموس معمولاً با لمس ناحیه تناسلی ایجاد می شود. این می تواند قبل از مقاربت جنسی، قبل از تلاش برای قرار دادن تامپون یا در طول معاینه زنان باشد.

علل واژینیسموس چیست؟

دلایل متعددی برای واژینیسموس وجود دارد. این عوامل شامل عوامل فیزیکی و روانی مانند:

• تروما در هنگام زایمان
  • شرایط پزشکی مانند عفونت های ادراری مکرر، عفونت های قارچی (برفک دهان)، سندرم های درد مزمن، اندومتریوز
  • تجاوز جنسی، سوء استفاده جنسی یا تجاوز در گذشته
  • یک معاینه دردناک در گذشته
  • رابطه جنسی ناخوشایند
  • ترس از دخول یا درد
  • ترس از باردار شدن

مقالات دیگر: زخم دهانه رحم

چه کسانی ممکن است به واژینیسموس مبتلا شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی هنگامی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می کند ظاهر شود. این وضعیت همچنین می‌تواند اولین باری که فرد سعی می‌کند تامپون را وارد کند یا معاینه لگنی در مطب ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی انجام دهد، رخ دهد. برخی از زنان در اواخر زندگی به واژینیسموس مبتلا می شوند. ممکن است بعد از سالها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. اسپاسم یا ناراحتی ممکن است هر زمان که نفوذ واژن وجود داشته باشد رخ دهد. یا ممکن است آنها را فقط در زمان های خاصی مانند معاینه جنسی یا لگن داشته باشید.

چه شرایطی شبیه واژینیسموس است؟

این مشکلات می توانند علائمی مشابه واژینیسموس ایجاد کنند:

آتروفی واژن: کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک شدن و خشک شدن پوشش واژن می شود (آتروفی واژن).
وستیبولیت ولوار (ویستیبولودینیا تحریک شده): این وضعیت باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) می شود. افراد ممکن است در تمام طول تجربه در اثر دخول اولیه درد داشته باشند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسموس عبارتند از:

• ناراحتی یا درد در هنگام دخول به واژن.
  • ناتوانی در رابطه جنسی یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم یا درد عضلانی واژن.
  • مقاربت دردناک

در صورت داشتن رابطه جنسی دردناک یا درد هنگام قرار دادن تامپون، باید به پزشک مراجعه کنید. این احساسات طبیعی نیستند.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما می پرسد. معاینه لگن می تواند به رد سایر مشکلات یا تایید وجود اسپاسم عضلانی کمک کند. ارائه دهنده شما ممکن است قبل از معاینه از یک کرم بی حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کند تا این روند برای شما راحت تر شود.

مقالات دیگر: زگیل تناسلی

واژینیسموس چگونه درمان می شود؟

طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای واژینیسموس وجود دارد. به دکتری مراجعه کنید که بتوانید آشکارا با او صحبت کنید. پزشک شما معمولاً سعی می‌کند هر گونه شرایط فیزیکی زمینه‌ای را که ممکن است به واژینیسموس کمک کند، رد کند. پزشک شما همچنین ممکن است شما را به سایر متخصصان سلامت مانند فیزیوتراپیست، روانشناس یا درمانگر سلامت جنسی ارجاع دهد.

برای برخی از زنان، مراجعه به فیزیوتراپیست متخصص در تمرینات کف لگن ممکن است کمک کننده باشد. این درمان معمولاً شامل یادگیری نحوه شناسایی و شل کردن عضلات کف لگن با استفاده از ماساژ نقطه ماشه ای و مربی یا گشادکننده واژن است.

مشاوره می تواند به شما کمک کند بدن خود را بهتر بشناسید. مشاوره همچنین می تواند به شما کمک کند تا با مشکلات روانی مقابله کنید و به احساس آرامش بیشتر کمک کنید.

تعدادی از تکنیک های خودمراقبتی می توانند به درمان واژینیسموس کمک کنند. بدن خود را بشناسید. کمی برای خودتان وقت بگذارید تا بدنتان را بررسی کنید و ببینید چه چیزی برای شما خوب است. مطمئن شوید که آرام هستید و شروع به احساس خود در اطراف ناحیه تناسلی کنید. قبل از اینکه بخواهید به خودتان نفوذ کنید، به آنچه در داخل و اطراف قسمت بیرونی واژن (فرج) خود احساس می کنید عادت کنید.

هنگامی که با آن راحت و آرام شدید، سعی کنید انگشت خود را به آرامی داخل واژن خود وارد کنید. ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد تا به مرحله ای برسید که به اندازه کافی برای انجام این کار احساس راحتی کنید. هنگامی که توانستید این کار را انجام دهید، با انگشت خود اطراف واژن خود را احساس کنید و به آرامی به داخل واژن فشار دهید.

ممکن است بخواهید به جای آن از تامپون روغن کاری شده استفاده کنید. از همین روش استفاده کنید، طمئن شوید که قبل از وارد کردن هر چیزی آرام و ریلکس هستید. اگر شریک جنسی دارید، ممکن است بخواهید از او بخواهید به آرامی اندام تناسلی شما را لمس کند تا سعی کنید به اطراف واژن شما عادت کنید. مجدداً، این احتمالاً زمان می برد تا احساس راحتی کنید که با انگشت به آن نفوذ کنید.

وقتی به مرحله‌ای رسیدید که می‌خواهید رابطه جنسی را امتحان کنید، کارها را به آرامی انجام دهید و عجله نکنید. اگر این روش ها کمکی نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند شما را به یک متخصص سلامت جنسی ارجاع دهد. اگر درد دارید، در مورد داروهایی که می توانید مصرف کنید راهنمایی بگیرید.

درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

واژینیسموس یا درد در رابطه جنسی و درمان آن با تزریق بوتاکس توسط دکتر بیتاز لالی

عوارض واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس می تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با همسرتان تأثیر بگذارد. می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اضطراب شود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، واژینیسموس ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند.

یک پاسخ