دکتر بیتا زلالی / خدمات درمانی / کولپوسکوپی رحم + فیلم واقعی و توضیحات مرحله به مرحله
کولپوسکوپی رحم چیست

کولپوسکوپی رحم + فیلم واقعی و توضیحات مرحله به مرحله

کولپوسکوپی رحم روشی جهت مشاهده رحم و دهانه رحم می‌باشد. در این روش از وسیله‌ای به نام کولپوسکوپ استفاده می‌باشد که شامل یک دوربین با عدسی جهت بزرگنمایی و ابزاری نوری می‌باشد. کولپوسکوپی ممکن است به عنوان روشی جهت تشخیص بیماری‌های رحم و دهانه رحم باشد، در برخی مواقع حین کولپوسکوپی نمونه‌هایی از بافت رحم تهیه می‌شود و جهت بررسی بیماری و یا سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی اوقات نیز از کولپوسکوپی به عنوان ابزاری جهت هدایت جراحی در جراحی‌های ناحیه رحم و دهانه رحم استفاده می‌شود.

کولپوسکوپی رحم

دلیل انجام کولپوسکوپی رحم

بنا به دلایل مختلفی ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کولپوسکوپی بدهد که برخی از آنها عبارتند از:

• مشاهده هرگونه سلول غیرطبیعی در هنگام معاینه لگن
  • مشاهده نتایج مشکوک در آزمایش پاپ اسمیر
  • بررسی تغییرات بافت دهانه رحم و واژن
  • بررسی دلیل خونریزی‌های واژینال غیرطبیعی
  • بررسی و درمان پولیپ، زگیل تناسلی و یا سایر توده‌های ناحیه رحم و دهانه رحم

نقش کولپوسکوپی در جلوگیری از سرطان دهانه رحم👇👇👇

آمادگی‌های پیش از کولپوسکوپی

• در صورتی که به لاتکس یا داروی خاصی حساسسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید و یا گمان می کنید ممکن است باردار باشید به پزشک خود اطلاع دهید، کولپوسکوپی ممکن است منجر به افزایش احتمال سقط جنین شود.
  • بهترین زمان جهت انجام کولپوسکوپی رحم یک هفته پس از پریود می‌باشد.
  • در صورتی که دچار بیماری‌های حاد التهابی لگن و یا التهاب و عفونت در دهانه رحم هستید باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که کولپوسکوپی با بیهوشی انجام شود لازم است از 8 ساعت پیش از جراحی ناشتا باشید.
  • هرگونه دارو و یا مکمل غذایی مصرفی را به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف آسپرین و یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تاثیر می‌گذارند را قطع کنید.
  • 24 ساعت پیش از کولپوسکوپی رحم از تامپون، پماد، داروهای واژینال، دوش واژینال و رابطه جنسی خودداری نمائید.
  • در صورتی که اضطراب دارید می‌توانید نیم ساعت پیش از شروع کولپوسکوپی داروهای ضد اضطراب استفاده نمائید.

مراحل انجام کولپوسکوپی رحم

پیش از حضور در اتاق عمل مثانه‌ی خود را خالی نمائيد.

تمام لباس‌های خود را باید درآورید و لباس مخصوصی که به شما داده می‌شوید را بپوشید.

روی تخت جراحی دراز بکشید و پاهای خود را مانند زمانی که تحت معاینه لگن قرار می‌گیرید بگذارید.

پزشک ابتدا وسیله‌ای به نام اسپکولوم را در واژن شما قرار می‌دهد تا دیواره‌های واژن را باز نماید و دهانه رحم مشخص شود.

کولپوسکوپ که لوله‌ای بلند با دوربینی در سر آن می‌باشد از طریق واژن وارد رحم می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است دهانه رحم با محلول اسید استیک شستشو داده شود تا بافت‌های غیر طبیعی با وضوح بیشتری مشاهده شود. در این هنگام ممکن است سوزش خفیفی داشته باشید.

با توجه به مشاهدات ممکن است مقداری از بافت رحم جهت نمونه برداری برداشته شود، این عمل تحت عنوان بیوپسی رحم شناخته می‌شود. در هنگام بیوپسی پزشک از بی‌حس کننده استفاده می‌نماید اما ممکن است مقداری احساس گرفتگی عضلانی و یا سوزش حس نمائید. نمونه‌های تهیه شده به آزمایشگاه بافت شناسی انتقال داده خواهد شد.

پس از بیوپسی ممکن است پانسمان فشاری یا داروی موضعی خمیری در محل اعمال شود تا خونریزی در محل بیوپسی متوقف شود.

پس از انجام بیوپسی و مشاهده بافت رحم، کولپوسکوپی به پایان می‌رسد و شما به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود.

مراقبت‌های پس از کولپوسکوپی رحم

• چند ساعت پس از انجام کولپوسکوپی رحم می‌توانید با کمک یک همراه به منزل بازگردید و استراحت نمايد.
  • در صورتی که همراه کولپوسکوپی رحم، بیوپسی نیز انجام شده باشد روند بهبودی کمی طولانی‌تر خواهد بود. همچنین در صورتی که از بیهوشی عمومی حین جراحی استفاده شده باشد تا 24 ساعت احتیاج به مراقبت دارید.
  • اگر کولپوسکوپی همراه با بیوپسی بوده باشد تا یک هفته از دوش گرفتن، انجام رابطه جنسی و یا استفاده از تامپون خودداری نمائید.
  • تا چند هفته از بلند کردن اجسام سنگین و یا هرگونه فعالیت بدنی شدید اجتناب ورزید.
  • پس از کولپوسکوپی می‌توانید رژیم غذایی معمول خود را داشته باشید مگر زمانی که پزشک دستورالعمل‌های غذایی خاصی را به شما پیشنهاد دهد.
  • در صورت هرگونه درد و ناراحتی از داروهای مسکن استفاده نمائید.
  • جهت جلوگیری از عفونت داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده را طبق دستورالعمل مصرف نمائید.

خطرات انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک روش کم تهاجم می‌باشد که خطرات اندکی به همراه دارد اما گاهی اوقات ممکن است منجر به عوارضی شود مانند:

• خونریزی و لکه بینی
  • ترشحات تیره
  • درد و گرفتگی عضلانی

هنگامی که دچار علائمی مانند خونریزی شدید، ترشجات بدبو، درد شدید در ناحیه لگن و تب و لرز بودید لازم است که سریعاً به متخصص زنان مراجعه نمائيد.