کیست درموئید تخمدان - دکتر بیتا زلالی

کیست درموئید تخمدان

کیست درموئید تخمدان یک نوع کیست جنینی است که اغلب در تخمدان باقی می ماند و عموما بدون علامت است. این کیسه کوچک می تواند با خون، مخاط یا بافت های مختلفی مانند چربی، دندان، مو، ناخن، پوست و… پر شود. این عارضه گاهی اوقات باعث ایجاد درد در قسمت تحتانی شکم یا حین مقاربت می شود اما به طور کلی کیست های درموئید تخمدان خوش خیم و بدون درد هستند، بنابراین به طور تصادفی در طول معاینه زنان کشف می شوند. اما برخی درموئیدها بیش از 2 سانتی متر هستند و اندازه و وزن آنها می تواند منجر به پیچ خوردگی تخمدان و بروز عوارضی مانند نازایی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر این عارضه بر بارداری، خطرات و عوارض، بهترین راه درمان، هزینه عمل و… در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

خروج سه کیست درموئید تخمدان با لاپاراسکوپی - دکتر بیتا زلالی

عکس کیست درموئید تخمدان

کیست درموئید تخمدان چیست؟

کیست درموئید تخمدان یک کیست تخمدان خوش خیم با قطر متوسط ​​5 تا 10 سانتی متر است که در سطح تخمدان قرار دارد و در زنان بالغ ظاهر می شود و تا 25 درصد از کیست های تخمدان در زنان بالغ را تشکیل می دهند.

اکثر اوقات کیست درموئید تخمدان فقط یک تخمدان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در برخی موارد می تواند همزمان روی هر دو تخمدان وجود داشته باشد. برخلاف سایر انواع کیست‌ تخمدان، این کیست از سلول‌های نابالغ موجود در تخمدان و از تخمک‌ها ناشی می‌شود. بنابراین ما می توانیم در کیست های درموئید بافت هایی مانند استخوان های کوچک، دندان، پوست، مو یا چربی را پیدا کنیم.

توضیحات دکتر بیتا زلالی درباره کیست های درموئید

علائم وجود کیست درموئید تخمدان

بیشتر افراد مبتلا به این کیست به طور معمول بی ‌علامت اند و معمولا نشانه و ناراحتی مبنی بر ایجاد کیست در بخش های مختلف از بدن احساس نمی‌ کنند. البته در مقابل گروهی هم هستند که هر چه کیست در بدنشان بیشتر رشد کند، به ‌تدریج علائمی را تجربه خواهند کرد. نشانه های کیست‌ درموئید به نوع آن بستگی داشته و در هر فرد احتمال دارد این علائم متفاوت، شدید و یا خفیف باشد. کیست درموئید تشخیص آزمایشگاهی ندارد و تشخیص قطعی این کیست با سونوگرافی است.عدم وجود علائم کیست درموئید تخمدان در برخی از زنان، سبب پنهان ماندن این عارضه در بدن شخص شده و معمولاً در طی مشاوره با متخصص زنان یا در طی سونوگرافی برای پیگیری علت عدم بارداری تشخیص داده می شود.

از جمله علائم شناخته شده نشان دهنده وجود کیست درموئید تخمدان:

• درد مداوم در زیر شکم یا در طول قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • متروراژی (خونریزی غیر طبیعی رحمی)
  • احساس توده در تخمدان ها
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • درد لگن
کیست درموئید تخمدان 6 سانتی متری حاوی روغن، دندان و مو - دکتر بیتا زلالی

عکس کیست درموئید تخمدان حاوی مو و دندان

آیا کیست درموئید می تواند سرطانی شود؟

در اکثر موارد، این نوع کیست تخمدان خوش خیم است. با این حال، وجود این عارضه می تواند باردار شدن را با مشکل رو به رو کند. عوارض احتمالی که این کیست می‌تواند برای شخص ایجاد کند شامل موارد زیر می باشد:

• پیچ خوردگی کیست: شایع ترین عارضه است که به دلیل افزایش خطر عفونت و نکروز، نیاز به جراحی اورژانسی دارد.
  • پارگی کیست: مایعات و چربی های موجود در تومور با پاره شدن به داخل شکم جریان می یابد و چسبندگی شکمی ایجاد می‌کند.

لازم است بدانید که سرطانی شدن کیست درموئید اتفاقی بسیار نادر است و تنها 2% موارد کیست های درموئید ممکن است سرطانی بشوند و یا اجزایی که درون این کیست قرار دارند مانند پوست احتمال دارد که دچار اس سی سی (سرطان سلول سنگفرشی) بشوند. در شرایط نام برده خطر سرطانی شدن این نوع از کیست ها بالاتر است:

• سن بالای 45 سال
  • وجود کیست درموئید با سرعت بالای ‌رشد
  • توده با قطر بالا(۱۰ سانتی متر و بیشتر)

فیلم عمل لاپاراسکوپی کیست درموئید تخمدان حاوی مو، دندان و چربی!!

آشنایی با نحوه تشخیص و درمان کیست درموئید

تشخیص کیست درموئید به کمک راه‌های زیر انجام می شود:

• تکنیک های تصویربرداری پزشکی (MRI، سونوگرافی)
  • با انجام بیوپسی از کیست

درمان کیست درموئید شامل برداشتن این کیست با یک روش جراحی کم عارضه بسیار رایج به نام لاپاراسکوپی است که تحت بیهوشی انجام می‌شود. در برخی موارد اگر در حین عمل لاپارسکوپی، کیست بدخیم تشخیص داده شود یا با توجه به اندازه کیست مشکلات عملی ایجاد شود، لاپاراتومی (باز شدن بزرگتر دیواره شکم) ضروری است.

از آنجایی که کیست های درموئید منشأ آلی دارند و منشا عملکردی ندارند، بسیار نادر است که پس از برداشتن و خروج از تخمدان ها، دوباره در همان مکان ظاهر شوند.

پرسش و پاسخ بیماری های مختلف حوزه زنان از دکتر بیتا زلالی

آیا کیست درموئید تخمدان خطرناک است؟

کیست های درموئید اغلب بدون خطر هستند ولی برای جلوگیری از ایجاد عارضه این کیست ها بایستی خارج شوند که مهم ترین عارضه آن تورشن یا چرخش کیست است که سبب اختلال در خون رسانی تخمدان می شود که می تواند با از دست رفتن تخمدان ها خطر ساز شود.

همانطور که ذکر شد این کیست بهتر است به روش جراحی درمان شود، زیرا که همانند دیگر انواع کیست تخمدان قابلیت از بین رفتن خود به خودی را ندارد. در حالتی ‌که کیست سبب درد های زیاد لگنی گردد و دوره ‌های قاعدگی را برای شخص مبتلا غیر قابل ‌تحمل نماید، بایستی فرد تحت جراحی قرارگرفته و کیست از تخمدان خارج شود.

جراحی لاپاراسکوپی برای درمان کیست های درموئید چطور انجام می‌شود؟

به طور معمول جهت درمان به روش جراحی در کیست درموئید تخمدان و تخلیه آن از داخل تخمدان از دو روش متداول یعنی جراحی باز و لاپاراسکوپی استفاده می گردد. جراحی لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز نسبتا کمتر تهاجمی است و جالب است بدانید که این عمل برای تخمدان بی خطر است. در این تکنیک پس از باد کردن شکم با دی اکسید کربن، برش ‌هایی ظریف بر روی شکم در بخشی که تخمدان‌ ها قرار دارند روی بافت دیواره شکم ایجاد می‌ شود تا به داخل بدن و موقعیت کیست درموئید دسترسی ایجاد شود. پس از آن ابزار های خاصی مانند لاپاراسکوپ به درون تخمدان ‌ها وارد می شوند و کار حذف و تخلیه کیست انجام می ‌گیرد.

لاپاراسکوپی در قیاس با جراحی باز که برش بزرگی بر روی شکم ایجاد می گردد، دوره نقاهت کمتری دارد. به علاوه فرد کمتر در معرض خطر بروز عفونت و عوارض بعد از عمل قرار خواهد داشت. عموما بانوانی که به روش لاپاراسکوپی عمل می شوند، سریع ‌تر به روال روتین زندگی بر می ‌گردند.

به طور معمول عمل کیست تخمدان بین ۱ الی ۲ ساعت زمان می ‌برد. به علاوه احتمال دارد برحسب اندازه کیست و شرایط شخص مدت آن افزایش پیدا کند. فاکتورهای دیگری هم در ‌زمان جراحی موثر هستند. تعداد کیست ‌ها، اندازه درگیری تخمدان به کیست می ‌تواند در زمان عمل تأثیر بسیاری داشته باشند.

درمان کیست درموئید تخمدان با لاپاراسکوپی - دکتر بیتا زلالی

کیست درموئید تخمدان و درمان

آیا کیست درموئید می تواند باعث سقط جنین شود؟

در اکثر موارد، کیست ها از بارداری جلوگیری می کنند. از سوی دیگر، اگر کیست درموئید تخمدان در دوران بارداری تشخیص داده شود، نظارت لازم است تا اطمینان حاصل شود که این کیست در رشد جنین یا زایمان اختلال ایجاد نمی کند. از سه ماهه دوم بارداری، در صورتی که پزشک جراحی را ضروری بداند، برداشتن کیست را می‌تواند برنامه‌ریزی کند.

درمان قطعی کیست درموئید در تهران و اندیمشک توسط دکتر بیتا زلالی

بانوانی که به کیست درموئید تخمدان مبتلا می شوند نیاز است برای طی کردن مسیر درمان، تحت نظر بهترین متخصصین زنان باشند. به این دلیل که سلامت تخمدان برای حفظ قدرت باروری بانوان در آینده بسیار اهمیت دارد، نیاز است افراد در انتخاب درست پزشک متخصص و مجرب دقت کافی داشته باشند. دکتر بیتا زلالی، جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و نازایی، عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، یکی از سرشناس ترین پزشکان و جراحان کشور می باشد که در کلینیک ایشان خدمات بسیار متنوع و تخصصی از جمله درمان و لاپاراسکوپی انواع کیست رحم و تخمدان مانند کیست درموئید برای بانوان عزیز ارائه می شود. خبر خوب اینکه کلینیک تخصصی دکتر زلالی تنها محدود به تهران نیست و ایشان در کلینیک خود در شهر اندیمشک نیز حضوری فعال دارند. پس بنابراین در شهرهای تهران و اندیمشک جراحی کیست درموئید تخمدان توسط پزشکی متبحر، ماهر و دقیق، یعنی دکتر بیتا زلالی انجام می گیرد. جهت هماهنگی برای اخذ نوبت و ویزیت، با کارشناسان مجموعه پزشکی دکتر زلالی با شماره های ۰۹۱۲۶۱۷۶۹۱۷ (تهران)، ۰۹۳۶۱۱۲۵۳۲۲ و ۰۶۱۴۲۶۲۸۵۳۵ در ارتباط باشید.

کیست درموئید تخمدان و بارداری با دکتر بیتا زلالی

کیست درموئید تخمدان و بارداری

آیا کیست درموئید با دارو رفع می‌شود؟

متاسفانه خیر. در مراحل نخست شکل گیری این کیست، پزشک پیشنهاد می کند که مدتی صبر نمایید. در این مدت نیاز است اندازه تغییرات کیست با انجام سونوگرافی مورد بررسی قرار گیرد تا پزشک بتواند برای گام بعدی درمان با دید باز تصمیم گیری کند. در نهایت بهترین روش درمان کیست درموئید، جراحی لاپاراسکوپی است و لازم است بدانید که تمام کیست های درموئید بالای دو سانتی متر بایستی با جراحی از تخمدان خارج شوند و مصرف دارو برای درمان درموئید تخمدان اثر ندارد.

هزینه عمل کیست درموئید چقدر است؟

عوامل بسیاری می ‌تواند در تعیین هزینه جراحی کیست درموئید تاثیرگذار باشد به طوری که با توجه به نقش پر رنگ این عوامل، نمی توان یک عدد قطعی را به عنوان هزینه نهایی این عمل مشخص کرد. در این بخش به چند مورد از عوامل تاثیرگذار بر هزینه عمل کیست درموئید اشاره می کنیم:

شرایط شخص

در حالتی که کیست درموئید در مراحل اولیه خود باشد هزینه جراحی کیست درموئید ارزان ‌تر از زمانی خواهد بود که این کیست روند پیشرفته را در پیش گرفته باشد.

مرکز درمانی

مرکز درمانی یا بیمارستانی که در آنجا عمل انجام می گیرد، تاثیر زیادی در هزینه نهایی عمل دارد. برای مثال اینکه این مراکز خصوصی هستند یا دولتی تاثیر زیادی در قیمت نهایی دارد.

دستمزد جراح

مشخص است که دستمزد جراحان متبحر و مجرب، هزینه بالاتری دارد. ولی به یاد داشته باشید که به هیچ وجه به علت هزینه پایین تر سلامت خود را به خطر نیندازید و خود را به تیغ جراحان بی تجربه نسپارید.

مدت زمان بستری

هر چقدر زمان بیشتری را برای درمان بستری باشید، هزینه نهایی عمل کیست درموئید بیشتر خواهد شد.

در نهایت بهتر است برای اطلاع از هزینه ها و شروع روند درمان کیست درموئید، با پزشکی متخصص و با تجربه مشورت نمایید.

پرسش و پاسخ درباره كیست درموئید

مخاطب گرامي!
اگر پرسشی داشتيد كه نتوانستيد در متن مقاله و سوالات متداول آن پاسخش را بيابيد، ميتوانيد سوال خود را در بخش ديدگاه ها مطرح كنيد تا تيم محتوايي خانم دكتر بيتا زلالي (جراح و متخصص بيماری هاي زنان و نازايی) در سريعترين زمان ممكن پاسخگوی شما باشند.

حتی اگر کیست درموئید خوش خیم باشد، باید در اسرع وقت درمان شود زیرا رشد سریع آن می تواند منجر به عوارض دردناکی مانند:

• پیچ خوردگی کیستیک: در کیست هایی که به اندازه 11 سانتی متر یا بیشتر می رسند، سنگینی این کیست ها و طولانی شدن ساقه آنها به دلیل وزن آنها باعث پیچ خوردگی تخمدان و دردهای شدید می شود.
  • پارگی: پارگی کیست منجر به درد ناگهانی شکم و لگن و همچنین متروراژی یا حتی خونریزی می شود که می تواند جدی باشد و نیاز به درمان اورژانسی دارد. لازم است بدانید که پاره شدن کیست درموئید و خروج محتویات آن داخل بدن حتی هنگام خارج کردن با جراحی یا لاپاراسکوپی می‌تواند چسبندگی های شکمی ایجاد کند.

کیست درموئید می تواند منجر به چرخش تخمدان و روده گردد که این موضوع می تواند سبب ایجاد انسداد در مسیر باردای شده و از این نظر باعث نازایی بشود

ثبت ديدگاه