دکتر بیتا زلالی / بیماری ها / تنبلی تخمدان | علل و علائم + راه های درمان
کیست تخمدان

تنبلی تخمدان | علل و علائم + راه های درمان

تنبلی تخمدان که به آن سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌گویند یک اختلال هورمونی می‌باشد که تقریباً 10 تا 15 درصد خانم‌ها به آن مبتلا هستند. در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان هورمون‌های مردانه ببیشتر تولید می‌شودکه در نتیجه‌ی آن دوره‌های عادت ماهیانه ممکن است نامنظم شود و احتمال حاملگی کاهش بیابد. در 75 درصد موارد ممکن است این بیماری تشخیص داده نشود، این اختلال اگر درمان نشود می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماري‌های قلبی را در آینده افزایش دهد بنابراین شناخت علائم و درمان به موقع آن بسیار مهم می‌باشد.

دلایل تنبلی تخمدان

این بیماری در تمام سنین ممکن است ایجاد شود اما در بین خانم‌های بین 18 تا 44 سال بیشتر رایج است، همچنین اگر فردی سابقه‌ی خانوادگی دیابت یا سایر بیماری‌های متابولیک را بین اعضای خانواده خود داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می‌یابد. اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک کافی و ورزش نکردن نیز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد یا اینکه باعث تشدید علائم شود.

نشانه‌ها و علائم تنبلی تخمدان

این بیماری یک اختلال رایج بین زنان در سنین بارداری است، از آن‌جایی که این شرایط ممکن است بر زنان از سنین نوجوانی اثر بگذارد بنابراین شناخت علائم و نشانه‌های آن ضروری می‌باشد. بعضی از علائم رایج آن عبارتند از:

• پریود نامنظم: افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دوره‌های عادت ماهیانه سنگینی را تجربه کنند یا اینکه به طور کلی دور‌ه‌های عادت ماهیانه در آنها قطع شود.
  • افزایش مو در صورت و بدن: افزایش ترشح آندروژن (هورمون مردانه) سبب افزایش رویش مو در صورت، سینه، شکم و انگشتان می‌شود.
  • مشکل در باردار شدن: تنبلی تخمدان مانع از تخمک‌گذاری منظم می‌شود بنابراین اگر پریود منظم ندارید یا اینکه پریود نمی‌شوید ممکن است در باردار شدن دچار مشکل شوید.
  • افزایش وزن: افرادی که دچار این بیماری هستند معمولاً دچار اضافه وزن در ناحیه شکم و کمر می‌شوند به طوری که کاهش سایز کمر برای آن‌ها با وجود رژیم و ورزش به سختی صورت می‌گیرد، البته این وضعیت با مقاومت انسولین هم ممکن است ارتباط داشته باشد، زمانی که بدن به صورت مناسب به انسولین پاسخ ندهد احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم نیز افزایش می‌یابد.
  • آکنه: به دلیل افزایش تستوسترون پوست چرب‌تر می‌شود و آکنه افزایش می‌یابد.
  • ریزش مو: به خصوص در کناره‌های پیشانی و بالای سر (شبیه الگوی ریزش مو مردانه) که این مورد هم به علت افزایش ترشح هورمون‌های مردانه می‌باشد.
  • لکه‌های پوستی تیره: این لکه ها معمولاْ در اطراف گردن، زیربغل، آرنج و کشاله‌ی ران ایجاد می‌شوند.

مقالات دیگر: پولیپ رحم

تشخیص تنبلی تخمدان

اکثر خانم‌ها نمی دانند که دچار تنبلی تخمدان هستند تا زمانی که در باردار شدن دچار مشکل می‌شوند زیرا در اکثر موارد تنبلی تخمدان خفیف و بدون علامت است. اگر شما مشکوک به تنبلی تخمدان هستید متخصص زنان از روش‌های زیر برای تشخیص نهایی استفاده می نماید:

• شرح حال و معاینه: شرح حال شامل پرسیدن سوالاتی راجع به نامنظمی در پریود یا قطع پریود؛ معاینه شامل بررسی پوست از لحاظ آکنه، لکه‌های پوستی، رشد موهای زائد
  • آزمایش خون: در این آزمایش سطح هورمون‌ها بررسی می‌شود، در این آزمایش خطر ابتلا به دیابت و بیماري‌های قلبی نیز بررسی می‌شود. اگر سابقه‌ی دیابت و بیماری قلبی در یکی از اعضای خانواده خود دارید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • سونوگرافی از لگن روشی دقیق جهت تشخیص تخمدان پلی‌کیستیک می‌باشد.

معیار روتردام دستورالعملی است که پزشکان جهت تشخیص تنبلی تخمدان به کار می‌برند، بر اساس این دستورالعمل اگر شما دو مورد از این 3 علامت را داشته باشید دچار تنبلی تخمدان هستید:

•  به دلیل فقدان تخمک گذاری پریود نامنظم داشته باشید
  • سطج اندروژن بالاتر از حد طبیعی باشد
  • در سونوگرافی نتایج به سمت تخمدان پلی کیستیک باشد.

اثرات طولانی مدت تنبلی تخمدان

در حالی که برخی افراد علائم خفیفی دارند اما در مواردی که بیماری شدید باشد می تواند در طولانی مدت عوارض جدی و خطرناکی را برای فرد داشته باشد، این عوارض عبارتند از:

• احتمال ابتلا به دیابت: مقاومت به انسولین در خانم هایی که دچار این اختلال هستند شیوع بالایی دارد که می‌تواند منجر به دیابت نوع 2 شود، در این افراد احتمال ابتلا به دیابت بارداری افزایش می‌یابد.
  • احتمال ابتلا به سرطان رحم در خانم هایی که دچار تنبلی تخمدان هستند نسبت یه سایرین بیشتر است، به خصوص در افرادی که کمتر از سه دوره در طی یک سال پریود شده‌اند. برای پیشگیری از ایجاد تغییراتی در دیواره‌ی رحم که منجر به تشکیل سلول های سرطانی شود، دیواره‌ی داخلی رحم هر سه ماه حداقل یک بار باید طی دوران عادت ماهیانه ریزش داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد احتمال ابتلا به سرطان رحم افزایش خواهد یافت.
  • افزایش فشار خون:  اگر دچار اضافه وزن هستید و همزمان به تنبلی تخمدان نیز دچار شده‌اید، احتمال افزایش فشار خون در شما بیشتر می‌یابد.
  • وقفه در خواب: این اختلال ممکن است سبب توقف تنفس برای چند لحظه در هنگام خواب شود و یا منجر به اختلال در خواب و خر و پف که در نتیجه‌ی آن در طی روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی خواهید داشت. این مورد با اضافه وزن نیز در ارتباط است.

بنابراین با توجه به عوارض کوتاه مدت و طولانی مدتی که ذکر کردیم بعد از معاینه و آزمایشات لازم اگر پزشک تشخیص تخمدان پلی کیستیک بدهد باید روند درمان را تحت نظر پزشک متخصص زنان شروع نمایید.

مقالات دیگر: کیست تخمدان

درمان PCOS

اولین قدم در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک این است که به متخصص زنان یا پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که شما به این بیماری مبتلا هستید و هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد. درمان به علائمی که وجود دارد بستگی دارد. شروع با اصلاح سبک زندگی برای همه بیماران در مدیریت PCOS ضروری است. یک سبک زندگی سالم با یک رژیم غذایی متعادل و 30 دقیقه ورزش منظم حداقل سه بار در هفته برای کاهش خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت PCOS ضروری است. در حالی که علت PCOS مشخص نیست، پزشکان فکر می کنند وزن اضافی ممکن است با افزایش تولید انسولین در بدن شما به علائم PCOS کمک کند.

برای بیمارانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، کاهش وزن آنها به میزان 5 تا 10 درصد می تواند به طور چشمگیری مقاومت به انسولین، سطح آندروژن، الگوی قاعدگی، آکنه و رشد موهای زائد را بهبود بخشد. اگر سیکل قاعدگی شما تحت تأثیر PCOS قرار گرفته است، می توانید از داروهایی مانند قرص های ضد بارداری برای کمک به تنظیم آن استفاده کنید.

سایر داروها عبارتند از متفورمین (گلوکوفاژ) که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و اسپیرونولاکتون (آلداکتون) که از عملکرد هورمون های مردانه در زنان جلوگیری می کند. PCOS اختلالی است که روزانه میلیون ها زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

این مقاله فرصتی برای ما بود تا آموخته های خود را در مورد این بیماری مزمن با شما به اشتراک بگذاریم و درمان های بالقوه را روشن کنیم. اگر نگران PCOS هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به متخصص زنان مراجعه کنید.

مدیریت سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور موثر به معنای درمان فردی و توجه پزشک شما است. بسیار مهم است که با جستجوی پاسخ برای تمام سوالات خود، توجه دقیق به علائمی که تجربه می کنید و مطمئن شوید که PCOS خود را با موثرترین درمان های موجود در حال حاضر برطرف می کنید، مسئولیت را بر عهده بگیرید.

1. نازایی و تنبلی شدید تخمدان داشتم لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی کردم سه ماه بعد از عمل بعد از ۱۵ سال خود به خود باردار شدم

2. تنبلی شدید تخمدان داشتم نازایی هم داشتم یه ۳ بار ای وی اف و انتقال جنین ناموفق داشتم خانم دکتر لاپاراسکوپی کرد داروداد چند ماه بعدش باردار شدم

3. دخترم تنبلی تخمدان داشت مطب خانم دکتر بیتا زلالی تهران معرفی شدم گفتن بهم بهترین دکتر در زمینه کنترل و درمان تنبلی تخمدان هست خیلی خوشحالم که دخترم‌ پیش ایشون بردم

4. تنبلی بسیار شدید تخمدان داشتم نازایی داشتم پیش خانم دکتر بیتا زلالی لاپاراسکوپی و کوتر تخمدان کردم باردار شدم خیلی راضیم بچم ۴ سالشه