زگیل تناسلی

زگیل تناسلی زائدهای کوچک، برجسته و معمولاً بدون درد هستند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند که می تواند از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم منتقل شود. بیش از 100 گونه مختلف HPV وجود دارد. سویه HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود با سویه ای که باعث سرطان دستگاه تناسلی مانند سرطان دهانه رحم می شود متفاوت است. HPV که باعث زگیل می شود با سرطان مرتبط نیست و هیچ مشکل جدی تری برای سلامتی ایجاد نمی کند. خود زگیل ها قابل درمان هستند و از بین خواهند رفت.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی می تواند به صورت یک زگیل منفرد یا به صورت چندین زگیل در یک خوشه ظاهر شود.

علائم عبارتند از:

• یک یا چند توده یا توده کوچک، گوشتی رنگ یا خاکستری بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی، مقعد یا بالای ران شما
  • خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد
  • تغییر در جریان طبیعی ادرار شما (مثلاً به پهلو)، که از بین نمی رود.

توجه داشته باشید که تشخیص زگیل ها در صورتی که داخلی باشند (داخل واژن یا مقعد) ممکن است دشوار باشد و بسیاری از افراد مبتلا به سویه HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، هیچ علامتی نشان نمی دهند یا نمی دانند که آن را دارند.

علائم زگیل تناسلی می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از تماس شما با ویروسی که آنها را ایجاد می‌کند ظاهر شود. اگر علائم زگیل تناسلی دارید، مهم است که به دکتر مراجعه کنید تا آنها را بررسی کنید.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوید؟

زگیل تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال بدون کاندوم منتقل شود. این ویروس از طریق تماس نزدیک با دستگاه تناسلی منتقل می شود، به این معنی که در صورت تماس با فردی با دستگاه تناسلی، حتی اگر رابطه جنسی نفوذی یا انزال نداشته باشید، می توانید زگیل را دریافت کنید و منتقل کنید. اگرچه نادر است، زگیل تناسلی نیز می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود و دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد.
شما فقط می توانید این ویروس را از شخص دیگری دریافت کنید که این ویروس را دارد، اما توجه داشته باشید که همه نمی دانند که آیا آن را دارند یا خیر. اگر زگیل‌ها داخلی باشند، ممکن است فرد متوجه آنها نشود و افراد می‌توانند ویروس را حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند منتقل کنند. شما نمی توانید از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخر شنا، استفاده از حوله یا کارد و چنگال به زگیل تناسلی مبتلا شوید.
اگر زنی در دوران بارداری زگیل تناسلی داشته باشد، این خطر وجود دارد که در بدو تولد آن را به نوزاد خود منتقل کند. این خیلی رایج نیست، اما مهم است که زنان باردار در صورت مشاهده علائم از یک متخصص مشاوره بگیرند.

چگونه از زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. اگر علائمی دارید که می تواند زگیل تناسلی باشد، باید به دکتر مراجعه کنید تا این علائم را بررسی کنید. در صورتی که زگیل تناسلی دارید، ممکن است به شما توصیه شود از رابطه جنسی در حین درمان اجتناب کنید. اگر رابطه جنسی دارید، مطمئن شوید که زگیل ها با کاندوم پوشانده شده است.

حتی پس از از بین رفتن زگیل، این ناحیه از پوست باید با کاندوم پوشانده شود. تا سه ماه پس از ناپدید شدن زگیل ها همچنان می توانید ویروس را منتقل کنید. از مالش یا دست زدن به زگیل خودداری کنید، در صورتی که عفونت را به ناحیه اطراف منتقل کنید. اگر متوجه شدید که مبتلا هستید، همسرتان نیز باید معاینه شود.

زگیل تناسلی

صحبت کردن در مورد سلامت جنسی خود با شرکای خود و اطلاع دادن به یکدیگر در مورد علائم یا عفونت ها، به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چگونه با هم رابطه جنسی ایمن داشته باشید. کاهش تعداد شرکای جنسی می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند زگیل تناسلی نیز کمک کند. اگر با چندین شریک جنسی رابطه جنسی دارید، استفاده از کاندوم و انجام آزمایش‌های منظم STI مهم‌تر است.

کاندوم بهترین نوع محافظت در برابر بیماری های مقاربتی و بارداری است. سایر داروهای ضد بارداری از جمله قرص های ضد بارداری از زگیل تناسلی جلوگیری نمی کنند، همچنین PrEP نیز از این امر جلوگیری نمی کند.

واکسن HPV

واکسن HPV که برای محافظت در برابر اشکال جدی‌تر HPV ساخته شده است، می‌تواند از زگیل تناسلی نیز جلوگیری کند. این واکسن تضمین نمی کند که در آینده مبتلا نشوید، اما خطر ابتلا را کاهش می دهد. بهتر است قبل از شروع رابطه جنسی واکسن را بزنید.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

هر چه زودتر زگیل تناسلی درمان شود، راحت تر از شر آن خلاص می شود. دو نوع درمان اصلی وجود دارد. نوع درمانی که دریافت می کنید به نوع زگیل شما و محل قرار گرفتن زگیل بستگی دارد. درمان ها عبارتند از:

• استفاده از کرم، لوسیون یا مواد شیمیایی روی زگیل
  • از بین بردن زگیل ها با انجماد، گرم کردن یا از بین بردن آنها.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا درمان اثر کند. در این مدت، ممکن است به شما توصیه شود که از صابون ها، کرم ها و لوسیون هایی که می توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود تا زمانی که شما یا همسرتان درمان خود را به پایان نرسانید و زگیل ها از بین رفته اند، رابطه جنسی نداشته باشید.

اگرچه این درمان ها می توانند زگیل ها را از بین ببرند، اما هیچ درمانی برای ویروسی که باعث زگیل می شود وجود ندارد. با این حال، بدن برخی افراد می تواند ویروس را در طول زمان پاک کند.

همیشه باید قبل از استفاده از درمان ها با یک پزشک مشورت کنید. بسیاری از درمان‌ها برای استفاده روی دست‌ها و پاها طراحی شده‌اند و نباید روی اندام تناسلی شما استفاده شوند.

بهترین روش درمان

بهترین روش درمان زگیل تناسلی لیزر و پلاسما می باشد. هر قسمت از بدن درمان خاص خودش رو دارد. پودوفیلین در بارداری ممنوع می باشد و از لیزر و کرایو برای داخل واژن نمیشود استفاده کرد. بهتر است از پلاسمای گرم استفاده شود. در لیزر های مقعد هم پلاسمای گرم و استفاده از پلاسمای سرد و هلیوم میتواند در محلی که قبلا لیزر انجام شده است از عود زگیل جلوگیری کند.

برای درمان قطعی زگیل تناسلی لیزر مونالیزا، پلاسمای سرد و گرم و دستگاه کرایو برای ارایه خدمت به همه تهرانی ها در مطب دکتر بیتا زلالی فراهم شده است. برای دریافت مشاوره و وقت ویزیت می توانید با شماره 09126176917 تماس حاصل نمایید.

1. سلام ضایعت متعدد زگیل تناسلی داشتم پیش شما یا لیزر مونالیزا درمان شدم و دکتر پنحه طلا

2. سلام ضایعت متعدد زگیل تناسلی داشتم پیش شما یا لیزر مونالیزا درمان شدم و دکتر پنحه طلا

3. سلام ضایعت متعدد زگیل تناسلی داشتم پیش شما یا لیزر مونالیزا درمان شدم و دکتر پنحه طلا

4. من‌و همسرم زگیل تناسلی داشتیم به مطب خانم دکتر بیتا زلالی واقع در تهران که مجهز به دستگاه لیزر مونالیزا و دستگاه پلاسما هست مراجعه کردیم ریشه کن شد بهترین متخصص زنان در زمینه درمان زگیل تناسلی هست