دکتر بیتا زلالی / خدمات درمانی / لاپاراسکوپی کیست تخمدان + خطرات و مراقبت ها
لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی کیست تخمدان + خطرات و مراقبت ها

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش جراحی کم تهاجم می‌باشد که با ایجاد چند برش کوچک در قسمت زیر شکم انجام می‌شود.

دلیل انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان

اکثر خانم‌ها در مقطعی از زندگی خود دچار کیست یا کیست‌هایی در تخمدان می‌شوند. معمولاً کیست‌ها هیچ گونه علامت جسمانی ایجاد نمی‌نمایند اما در برخی مواقع ممکن است موجب ایجاد دردهای شدید و ناراحت کننده مانند درد لگن (به خصوص در دوران قاعدگی) و یا درد هنگام رابطه جنسی شوند، در مواقعی که عوارض ایجاد شده شدید باشد روش جراحی بهترین گزینه‌ی جهت درمان کیست تخمدان می‌باشد.

دلایل خارج ساختن کیست تخمدان

• ایجاد درد و عوارض جسمانی ناراحت کننده
  • کیست‌هایی که مشکوک به سرطانی بودن هستند
  • کیست‌های بزرگ
  • کیست‌های جامد

روش انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، پس از بیهوشی ابتدا یک برش کوچک در زیر شکم وارد می‌شود تا لوله‌ی لاپاراسکوپ از طریق آن وارد شکم شود (لاپاراسکوپ لوله‌ی بلندی است که در ابتدای آن یک دوربین کوچک قرار گرفته است که تصاویر آن روی مانیتور نمایش داده می‌شود، پزشک از طریق این دوربین می‌تواند اجزاء داخلی شکم را مورد معاینه و بررسی قرار دهد)، سپس گاز دی اکسید کربن به داخل شکم پمپ می‌شود تا موقعیت اندام‌ها با وضوح بیشتری مشخص شود.

با بررسی کیست و پیدا کردن محل دقیق آن برش‌های دیگری در شکم ایجاد می‌شود تا ابزار جراحی از طریق آن وارد شود، به طور معمول دو تا چهار برش کوچک به اندازه‌ی نیم تا 1 سانت ممکن است در ناحیه تحتانی شکم ایجاد شود. در صورتی که علائم بیماری سرطان مشاهده شود ممکن است یک یا هر دو تخمدان خارج شوند، در مواردی ممکن است که ادامه‌ی جراحی به روش لاپاراسکوپی امکان پذیر نباشد و پزشک تصمیم به جراحی باز بگیرد.

پس از برداشتن و خارج کردن کیست برش‌ها بخیه و پانسمان می‌شود و بیمار به اتاق ریکاوری فرستاده می‌شود. مدت زمان انجام جراحی حدود 1 الی 2 ساعت خواهد بود و چند ساعت پس از جراحی در صورتی که حال عمومی بیمار مساعد باشد می‌تواند با کمک یک همراه به منزل بازگردد.

روش انجام لاپاراسکوپی کیست تخمدان

خطرات روش لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی یکی از روش‌های کم تهاجمی می‌باشد که عوارض اندکی به همراه دارد اما مانند تمام مداخلات پزشکی ممکن است خطراتی همراه این روش باشد که برخی از آنها عبارتند از:

• نیاز به برداشتن تخمدان
  • خونریزی هنگام جراحی
  • عفونت مثانه یا عفونت در محل جراحی
  • لخته شدن خون
  • ناباروری
  • عود کیست
  • آسیب به اندام‌های اطراف مانند روده
  • نیاز به انجام جراحی‌های بیشتر

مزایای روش لاپاراسکوپی کیست تخمدان

• برش‌هایی که در روش لاپاراسکوپی ایجاد می‌شود بسیار کوچکتر از برش‌هایی است که در جراحی باز ایجاد میشود.
  • دوره‌ی نقاهت کوتاهتر
  • کاهش احتمال عفونت و خونریزی

آمادگی‌های پیش از جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

• به دلیل اینکه این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود بنابراین از 8 ساعت پیش از جراحی نباید هیچ ماده‌ی خوراکی و یا آشامیدنی مصرف نمائید.
  • در مورد داروهای مصرفی و یا بیماری‌های مزمنی که دارید پیش از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت‌های پس از جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

• درد در ناحیه شکم پس از جراحی کاملاً طبیعی می‌باشد، جهت کنترل درد می‌توانید از مسکن استفاده نمائید.
  • کبودی و تورم در اطراف محل برش‌ها ممکن است ایجاد شود که به مرور برطرف خواهند شد.
  • لکه بینی یا ترشحات واژن طی چند روز پس از جراحی ممکن است وجود داشته باشد.
  • پس از 24 ساعت می‌توانید بانداژهای محل زخم را بردارید، بخیه‌ها معمولاً جذبی بوده و به مرور جذب بدن می‌شود.
  • از حمام طولانی و یا استفاده از وان خودداری نمائيد.
  • از لمس یا مالش محل برش‌ها خودداری نمائید.
  • در هفته‌ی اول پس از جراحی سعی کنید که فقط استراحت نمائید. از هفته‌ی دوم می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را از سر بگیرید.
  • هر زمان که احساس راحتی داشتید می‌توانید فعالیت‌های جنسی خود را از سر بگیرید.
  • از روز دوم پس از جراحی جهت جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون و آمبولی ریه سعی کنید هر روز چند دقیقه پیاده روی نمائید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین تا چند هفته خودداری نمائید

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی

موارد اورژانسی که باید به پزشک مراجعه نمائید:

• تب بالا
  • حالت تهوع و استفراغ