دکتر بیتا زلالی / خدمات درمانی / مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان
لاراسکوپی کیست تخمدان

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

همانطور که می دانید برای تخلیه و برداشتن کیست های بزرگ رحم و تخمدان ها در صورتی که پزشک معالج قادر به از بین بردن کیست ها توسط دارو و روش های دیگر نباشد از عمل لاپاراسکوپی کمک می گیرد؛ به ‌عبارتی زمانی که سایز کیست ها به اندازه ای بزرگ شود که با دارو تجزیه نشود یا نیاز به تخلیه تخمدان باشد، در اغلب موارد به ناچار لازم است که از روش جراحی کم تهاجم و تخصصی لاپاراسکوپی برای حذف کیست ها استفاده شود.

اگرچه در این روش سعی می شود تا با کمترین میزان جراحت و تهاجم کیست ها تخلیه و رفع شوند اما به هر حال با توجه به نحوه جراحی و چگونگی کیست تخمدان ممکن است روند عمل و دوران نقاهت از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. هر قدر برش های عمل برای حذف کیست ها کوچک و حرفه ای تر انجام شود مسلماً بیمار پس از عمل جراحی شرایط مساعدتری خواهد داشت و مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ساده تر پیش خواهد رفت.

هر وقت که جراح فوق تخصص عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان را با مهارت، تکنیک اصولی و کمترین جراحت انجام دهد مسلماً ترمیم بافت های شکمی در بازه زمانی کوتاه تری انجام شده و بیمار سریعتر به سلامتی و حالت نرمال بدن باز خواهد گشت. البته باید توجه داشت که مراقبت های دوران نقاهت نیز به همین میزان در بهبود سلامت و موفقیت عمل لاپاراسکوپی تاثیر گذار خواهد بود.

دوران نقاهت بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

پیش از این هم اشاره شد که موفقیت در عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان به میزان قابل ملاحظه ‌ای تحت تاثیر مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان است و هرچقدر که بتوانید به دستورالعمل ها و توصیه های پزشکی بعد از جراحی به درستی عمل کنید طبیعتا سریعتر بهبود حاصل کرده و نتیجه موفق تری خواهید داشت و بخش اعظم این سلامت پس از عمل به استراحت، تغذیه، مصرف داروها، بهداشت و مراقبت از جراحت بستگی دارد.

بعد از عمل و به منظور تعویض پانسمان محل جراحت ابتدا و به طور مرتب لازم است که دست های خود را شست و شو داده و از دستکش های یکبار مصرف استفاده نمایید و برنامه روتین تعویض بانداژ و پانسمان را به طور مرتب انجام دهید؛ علاوه بر این مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج الزامی بوده و همچنین محل جراحت را خشک و تمیز و به دور از عوامل عفونی نگهدارید و از احتمال ایجاد هرگونه آلودگی در اطراف زخم خود پیشگیری کنید.

از نکات بسیار مهم پس از عمل و به منظور مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان پیشگیری از ایجاد فشار و کشش های عضلانی در ناحیه جراحت است به همین خاطر لازم است که تا زمان بهبود از انجام فعالیت هایی که به محل جراحی فشار وارد می ‌کنند پیشگیری کنید و حدلامکان امور روزانه خود را به حداقل رسانده و از انجام فعالیت های فیزیکی به خصوص حرکات ورزشی پیشگیری کنید.

حداقل روزهای ابتدایی بعد از عمل را با استراحت گذرانده و از انجام فعالیت هایی مانند: پیاده روی، راه رفتن طولانی مدت، انجام امور نظافتی، خم شدن رو به شکم، استحمام، نشستن طولانی مدت، خوابیدن به روی شکم و هرگونه فعالیتی که سبب فشار روی قسمت شکم و محل جراحت می شود خودداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

بعد از عمل کیست تخمدان چه بخوریم؟

یکی از مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان رژیم غذایی مناسب است و مانند اغلب عمل های جراحی لازم است که دوران نقاهت را با پرهیز غذایی که دکتر معالج شما تجویز می کند سپری کنید.

• لازم است که میزان مایعات مصرفی خود در قالب غذا و نوشیدنی افزایش دهید‌.
  • ترجیحا از خوردن غذاهای چرب، سنگین و سفت کننده سیستم گوارش خودداری کنید تا در دوران نقاهت دچار یبوست و عوارض ناشی از آن نشوید.
  • غذاهایی مانند: سوپ و نان تست به عملکرد بهتر سیستم گوارش کمک کرده و از ابتلا به یبوست پیشگیری می کنند.
  • دوره درمان دارویی خود را تکمیل کرده و قرص آهن تجویز شده توسط پزشک برای جبران کم‌ خونی ناشی از جراحی را فراموش نکنید.
  • از خوردن آب مرکبات و گوجه فرنگی خودداری کنید و در عوض آب سیب، زنجبیل و لیموناد را جایگزین کنید.
  • مصرف سبزیجات و پنج عدد میوه نیز توصیه می شود اما از خوردن سبزیجات نفاخ بپرهیزید.

این موارد برخی از نکات غذایی در خصوص مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان هستند و اگر همراه با نقاهت فیزیکی به درستی رعایت شوند نه تنها در ترمیم جراحت و بهبود حال شما موثر هستند بلکه از عوارض دراز مدت لاپاراسکوپی نیز جلوگیری می کنند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

حتی در صورت رعایت مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ممکن است دردهای خفیفی در اندام های داخلی شکم یا سطح جراحت ناشی از عمل احساس کنید و تا زمانی که این دردها شدید نشوند و علائم خطر را به وجود نیاورند جای نگرانی نیست و برخی از علائم خطر شامل موارد زیر هستند.

علائم عفونی: در صورتی که دچار تب و لرز شوید یا در محل جراحت چرک و التهاب ببینید دچار عفونت شده اید و مراجعه به پزشک معالج الزامی است.

ادرار مشکوک: اگر دچار تکرر ادرار، فشار و بند آمدن ادرار، تسریع ادرار، رنگ غیر طبیعی، خون، سوزش و درد در حین ادرار هستید این ها از علائم خطر در مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان هستند.

تغییر جراحت: اگر محل زخم ناشی از عمل دچار تورم شدید، سوزش، عفونت، خونریزی، ترشحات چرکی و… شود باید با پزشک خود ارتباط بگیرید‌.

درد غیر عادی: دردهای خفیف و مقطعی شایع هستند اما اگر در دوران نقاهت تسکین نیابند یا با مصرف مسکن هم قطع نشوند ممکن است خطرساز شوند.

خونریزی واژینال: خونریزی واژینال در صورتی که شدت آن به مصرف بیش از یک پد در ساعت نیاز داشته باشد خطرناک خواهد بود.

این ها از جمله عوارض خطرناکی است که در زمان مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان باید مورد توجه قرار بگیرند و اگر استراحت دوران نقاهت و اصول بهداشتی و مراقبتی را به درستی انجام دهید می توان گفت که احتمال بروز هر یک از این خطرات به حداقل می رسد.